Jaké informace o nás firmy registrují a jak jsou tato data chráněna – to zajímá téměř dvě třetiny Čechů. Jsou ochotni prozradit na sebe mnohé, avšak tabu je přiznávat majetek, hovořit o dětech, a také o svém věku. Nejmenší obavy mají ze sdílení informací s bankami a pojišťovnami. Vyplývá to z průzkumu Erste Group, České spořitelny a společnosti IMAS International provedeném na konci roku 2017 v Česku a dalších šesti zemích v regionu (Rakousko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Chorvatsko, Srbsko) v souvislosti s chystaným zaváděním Obecného nařízení na ochranu osobních údajů (GDPR), které vešlo v platnost 25. května 2018.
Téměř dvě třetiny Čechů přiznávají, že se jich dotýká problematika ochrany a bezpečnosti osobních dat (11 % odpovídá, že se jich velmi dotýká, 54 % odpovídá, že alespoň nějakým způsobem). V regionálním porovnání vnímají Češi bezpečnost osobních dat vůbec nejméně urgentně – oproti 11 % Čechům je toto téma urgentní pro 36 % Slováků a 33 % Rakušanů.
Tento přístup se projevuje i v malé opatrnosti při podpisu různých smluv a čtení smluvních podmínek vytištěných v malém „kolibřím“ písmu. Takové pasáže důsledně čte pouze 34 % Čechů, méně obezřetní jsou jen Chorvati (31 %) a Slováci (33 %). Čtení „kolibříků“ ale zcela ignoruje jen 11 % lidí, což je v regionu spolu s Maďary nejméně. Ani s čtením rozličných obchodních podmínek si hlavu příliš „nelámeme“. Pozornost jim věnuje jen 29 % respondentů, méně se jim věnují již jen Chorvati (19 %).
Soukromí si Češi střeží v porovnání s ostatními pozorovanými zeměmi vůbec nejvíce. Podle zjištění IMAS International je skupina skeptiků odmítajících sdílet osobní data mezi Čechy zdaleka nejpočetnější. Zatímco v Česku se takto negativně ke sdílení svých dat staví 29 % Čechů, na Slovensku je tato skupina poloviční (14 %).
Při kontaktu s firmami lidé s nejmenší ochotou sdílejí číslo bankovní karty nebo svého účtu. Češi jsou mezi pozorovanými národy specifičtí v tom, že nejméně rádi uvádějí datum svého narození (pouze 68 % Čechů je ochotno sdílet datum narození, zatímco v ostatních zemích s tím nemá problém přes 80 % populace).
Když už osobní data s firmami sdílí, s nejmenšími obavami je Češi svěří bankám (76 %) a pojišťovnám (70 %). Naopak v bezpečnost sdílení osobních dat na sociálních sítích věří pouze 32 % Čechů. To se odráží i v důvěru vůči konkrétním institucím. S Českou spořitelnou je podle průzkumu IMAS ochotno sdílet osobní data 69 procent respondentů, zatímco s Facebookem pouze 32 % lidí.
Ani bankám ale Češi nejsou ochotni svěřovat veškeré informace. Bez výhrad jsou ochotni sdělovat osobní údaje, včetně věku či dosaženého vzdělání. V porovnání s ostatními zeměmi ale nejsou ochotni příliš hovořit o majetku či svých dětech. Pouze 41 % Čechů je ochotno uvádět informace o vlastnictví auta (zatímco v Srbsku se vlastnictvím auta pochlubí 82 % lidí a v Rumunsku 79 % respondentů). Sdílet informace o vlastnictví domu či bytu je ochotno 45 % Čechů (81 % Srbů i Rumunů).
Sdílní nejsou Češi ani v informacích o svých dětech. S dotazem na počet dětí nemá problém pouze 63 % Čechů. S tím kontrastuje situace nejen v Srbsku (90 % lidí), ale také na Slovensku, kde je informace o počtu dětí ochotno sdílet 79 % respondentů.
Průzkum zrealizovala pro Erste Group a Českou spořitelnu společnost IMAS International v prosinci 2017 prostřednictvím osobních rozhovorů se 707 respondenty, kteří jsou majiteli bankovních účtů a jsou starší 15ti let.
Česká spořitelna, a. s. a Nejbusiness.cz
6.6.2018
VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...