Do 2 let se s boty budeme bavit víc než s lidmi

Do 2 let se s boty budeme bavit víc než s lidmi

Do roku 2020 začnou lidé v průměru trávit vice časů konverzacemi s boty a virtuálními asistenty než se svými životními partnery. Budeme s nimi diskutovat nákupech a prodejích, vyjednávat, podávat jejich prostřednictvím stížnosti a uzavírat kontrakty. Technologie pro zpracování přirozeného jazyka (NLP – Natural Language Processing) se stanou součástí naší pracovní rutiny a podle ředitele výzkumu Gartner Anthony Mullena budou šetřit čas tzv. bílých límečků, pracovníků ve znalostní sféře, převzetím řady rutinních a dokonce i některých nerutinních úloh.

Ředitel výzkumu Gartner Anthony Mullen nastínil ve své přednášce „NLP a konverzační platformy v podnicích“ (NLP and Conversational Platform Capabilites for Enterprise) budoucnost interakcí vedených v přirozeném jazyce mezi námi (spotřebiteli, zákazníky a zaměstnanci) a chatboty či virtuálními asistenty. Akce s názvem Den umělé inteligence a strojového učení (Artificial Intelligence and Machine Learning Day) se v Praze zúčastnila více než stovka CIO a dalších lídrů odpovědných za obchodní a technologickou inovaci a transformaci v českých a slovenských podnicích.

Jazyk je nejpřirozenější formou mezilidské interakce. S tím, jak se technologie pro zpracování přirozeného jazyka (NLP, Natural Language Processing) rychle rozvíjejí, stávají se podle výzkumu společnosti Gartner celosvětově třetím nejčastěji podporovaným typem projektu v oblasti umělé inteligence (AI). “NLP může pomoci zvládnout řadu hlavních úloh, pro které organizace zavádějí AI, jako je zvyšování efektivity, snižování nákladů a zlepšování zákaznické zkušenosti,” vysvětluje Anthony Mullen. ”Organizace, jež řeší NLP projekty, jich mají v průměru 6-7 ve fázi příprav či ostrého provozu.”

Postupně se mění i preference samotných zákazníků, jak naznačil průzkum Gartner zaměřený na AI, v němž byli zákazníci dotazování, zda by pro různé interakce upřednostnili AI (chatbota, virtuálního asistenta) nebo lidský protějšek. Výsledky byly velmi překvapivé – 38 % respondentů ve Spojených státech již dnes preferuje AI v oblasti zákaznických služeb, 35 % v roli finančního poradce, 33 % jako výpomoc při nákupu, 30 % pro kariérní poradenství nebo jako trenéra fitness. Důvěra v AI v oblastech, jako je právní poradenství, učení nebo zdravotní péče, zatím zůstává poměrně nízká – hluboko pod úrovní 20 %.

NLP technologie, konverzační rozhraní a virtuální asistenti již vstoupili do našich životů prostřednictvím chytrých telefonů a specializovaných domácích zařízení (kompletní česká lokalizace jednoho z hlavních virtuálních mobilních asistentů byla již ohlášena pro letošní rok). “Do roku 2022 budou zákazníci orientovaní na nové technologie (angl. early adopters) mít v průměru čtyři virtuální osobní asistenty, jichž se budou moci zeptat na radu. Půjde jak o univerzální asistenty typu Alexa, tak o specializované, jako je fitness trenér Vi,” vysvětluje A. Mullen.

Pro podniky budou konverzační agenti skvělým způsobem, jak snížit provozní náklady a zvýšit produktivitu či dostupnost služeb zákazníkům. Podle předpovědi analytiků Gartner zvýší virtuální podnikoví asistenti produktivitu zaměstnanců, kteří je budou aktivně využívat, o 10 % již během roku 2019 a do roku 2020 se NLP a hlasová rozhraní stanou běžným způsobem, jak vyhledávat informace nebo automatizovat složitější úlohy, jako je sestavení analytických dotazů nebo vyhledávání obchodních informací.

Příkladem virtuálního asistenta, který zlepšuje dostupnost služeb zákazníkům a zároveň zvyšuje produktivitu, je Nuance Nina VA nasazený australským úřadem duševního vlastnictví pro online příjem patentových přihlášek. Virtuální asistent patentového úřadu eliminuje nutnost prohledávat rozsáhlá menu a dokáže zdárně a plně vyřešit až 80 % zákaznických dotazů.

Podniky nemusí vyvíjet chatboty, virtuální asistenty a další NLP a konverzační řešení svépomocí. Vzhledem k tomu, jak rychle se příslušné technologie vyvíjí, bude podle A. Mullena životnost jednotlivých instalací a souvisejících kontraktů s dodavateli v rozmezí 2-3 let. Nejlepší strategií proto je použít stávající produkty či framework a zaměřit se na rozvoj a udržení znalostí v oblasti trénování AI – ty totiž mohou být použity opakovaně i s budoucími implementacemi a zároveň mají největší dopad na výkonnost řešení využívajících AI.

Zdroj informací

Nitemedia s.r.o., Gartner a NejBusiness.cz

Datum

25.5.2018

Diskuse

Žádný komentář dosud nebyl vložen

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.2151 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál