Budoucnost maloobchodu: Krásné robotické prodavačky nebo konec kamenných prodejen?

Budoucnost maloobchodu: Krásné robotické prodavačky nebo konec kamenných prodejen?

Exponenciální technologie (AI, VR, BlockChain, 3D tisk a Internet věcí) radikálně mění tvář maloobchodního prodeje. Giganti e-commerce (Amazon, Walmart, Alibaba) digitalizují celé odvětví maloobchodu a vezou se na vlně technologických možností. Mnoho obchodů s klasickými pobočkami již zkrachovalo nebo přesunulo svoje aktivity online.

Řada velkých obchodních „malls“ v USA zeje prázdnotou. Říká se tomu „Amazon effect“.

Stojíme na prahu „obchodní“ revoluce. Ti, co přežijí, musí projít evolucí z mentality zaměřené na produkt na business model založený na ’user experience’ (uživatelský zážitek) s využitím umělé inteligence, virtuální a rozšířené reality a 3D tisku. 

Pojďme se na to podívat trochu víc zblízka.
Váš Petr Šrámek

Trendy e-commerce

  • Minulý rok bylo k internetu připojeno 3,8 miliardy lidí. Do roku 2024 se tento počet zvýší na 8 miliard. Umožní to sítě 5G, stratosférické a vesmírné satelity. Zároveň dojde i ke značnému zrychlení sítě.
  • Znamená to, že přibyde 4,2 miliardy digitálních zákazníků pro eshopy. Fimám, které se rozhodnou nabídnout své produkty a služby těmto spotřebitelům, ale narostou náklady na prodejní a skladové plochy i prodejní personál.
  • Díky globálnímu propojení, smluvní výrobě a skutečně bleskové logistice je cesta od nápadu k vybudování miliardového businessu otázkou rekordně krátkého času, ať žijete kdekoliv.
  • Zatímco online tržby v USA narostly z 23 miliard USD v Q1-2009 na 115 miliard USD v Q3 2017, e-commerce stále tvoří pouze 10% všech maloobchodních prodejů za rok 2017.
  • V roce 2016 globální online prodeje dosáhly 1,8 bilionu USD. Těchto 1,8 bilionu USD mělo na svědomí pouze 20% světové populace.
  • A trochu čísel z ČR: celkové obraty za prodej zboží prostřednictvím e-commerce v roce 2017 přesáhly 115 miliard Kč, což znamenalo růst 18 % oproti předchozímu roku. On-line prodej tak dosáhl podílu 10,5 % na celém českém maloobchodě. (tisková zpráva APEK + Heureka.cz).

Jak umělá inteligence (AI) změní tvář maloobchodu

Očima majitele eshopu:

Pomocí automatizace zákaznické linky, přesného modelování a řízení odběratelsko-dodavatelského řetězce, generování personalizovaného marketingového obsahu a reklam umělá inteligence postupně demonetizuje online obchodování.

Zkuste si představit umělou inteligenci, která se z každé nové komunikace se zákazníkem učí odpovědět perfektně na všechny otázky spotřebitele a zároveň díky tomu poskytuje zpětnou vazbu produktovým designérům i majitelům firem. Už teď, díky „Handover Protocol“ od Facebooku, spolupracují trénovaní chatboti se zaměstnanci zákaznické podpory v rámci jedné komunikace se zákazníkem.

Pojďme ještě o krok dál, a představme si empatickou umělou inteligence. Rozumí frustraci uživatele a dokáže vstřícně reagovat i na urážky. Virtuální asistentka Ava rakouské firmy Soul Machines má přesně takové služby poskytovat. „Ava je virtuální asistent zákaznické podpory, který do běžné komunikace se zákazníkem vnáší novou úroveň personalizace a interakce se značkou,“ říká Greg Cross, CEO Soul Machines.

Video: Je tohle lidská bytost, nebo počítačová simulace? Seznamte se s prodejním asistentem, který je vždycky dobře naladěný, příjemný a vstřícný. Vždycky zná odpovědi na Vaše otázky. Nediví se, že něco nevíte. S Avou se nakupuje… jinak. Klikněte na screenshot a podívejte se na video, na kterém ředitel Soul Machines vypráví o vývoji Avy.

Prediktivní modelování a strojové učení optimalizují dodávky zboží i skladové zásoby. Skubana – platforma pro online obchodování s pomocí datové analytiky poskytuje majitelům eshopů konstantní zpětnou vazbu o tom, jak se daří jednotlivým produktům, a pomáhá tak udržet optimální úroveň zásob.

Další změny přinese blockchain. Očekává se, že zvýšení transparentnosti procesů výroby a dopravy přinese snížení nákladů pro majitele eshopů i pro koncové zákazníky.

Očima spotřebitele …

Osobní prodejní asistenti mění psychologii klasického nakupování. Možná jste se už osobně setkali s Alexou od Amazonu…  Ačkoliv je Alexa se svým hlasovým vyhledáváním a ovládáním chytré domácnosti teprve v začátcích, už teď její uživatelé utratí na Amazonu více, než členové Amazon Prime ($1,700 oproti $1,400). Nákup ve  virtuální realitě, provázený personalizovaným rádcem vybaveným umělou inteligencí, zjednoduší a zpříjemní celý nákupní proces.

Co nás čeká za dalším rohem

Představte si budoucnost, kde váš osobní AI asistent zná vaše touhy lépe než Vy sami. Je to vůbec možné? A proč vlastně ne? Umělá inteligence nás bude doprovázet a sledovat doslova na každém kroku a bedlivě pozorovat naše interakce s okolím. Tedy i to, jak dlouho a jak se na co díváme a jak se u toho tváříme.

Od toho už je jen krůček k jednoduchému pokynu pro nákupního asistenta:  “Kup mi nový outfit na sobotní večerní oslavu.” Pravděpodobně pak bude následovat  moment překvapení a úžasu nad tím, jak skvělý je doručený outfit.

Ve světě nakupování s pomocí umělé inteligence nebude třeba reklama.
Proč utrácet za drahé reklamní spoty, když už rozhodovací proces většinově neovlivňují emoční argumenty?

Právě začala dematerializace, demonetizace a demokratizace personalizovaného obchodování.

Do obchodu osobně: zážitková ekonomika v praxi

V roce 2017 ukončilo v USA podnikání přes 6 700 firem, založených na prodeji v tzv „kamenných prodejnách“. Bylo jich více, než v předchozím rekordním roce 2008 během finanční krize. Bez ohledu na to obchod stále vzkvétá.

Zatímco roste počet spotřebitelů, využívající pohodlí online nakupování, firmy s kamennými prodejnami otevírají brány tzv. „experience economy“ neboli zážitkové ekonomiky. Při osobní návštěvě obchodu spotřebitelé spíše než zkoumání parametrů zboží vyhledávají zážitek z nakupování. Tady je stále dostatek prostoru pro emoce.

Video: Amazon GO v Seattlu patří mezi první skutečně zážitkové obchody. Kdy se dočkáme i u nás? Klikněte na screenshot a podívejte se na propagační video obchodu.

I tady internet věcí, umělá inteligence a výpočetní výkon zlepšují spotřebitelský zážitek. Umělá inteligence spolu s datovou analytikou pomáhá majitelům ’kamenných obchodů’ optimalizovat prostředí, personál, marketingové strategie, logistiku zásob i personalizovanou komunikaci se zákazníkem.

V krátkodobém horizontu budou prodejní místa sloužit jako další „uživatelské rozhraní“ pro

  • 3D tisk – tisk oblečení na míru pro konkrétního člověka
  • virtuální a rozšířenou realitu pro vyzkoušení zboží, služeb, nebo různé druhy učení
  • nakupování bez obsluhy

V dlouhodobém horizontu si ověříme, nakolik se naše touha po růstu spotřeby vyrovná s preferencí příjemných osobních zážitků v reálném životě. Co je ale jisté: klasický zážitek z nakupování stojí na prahu velké transformace.

Propojení reálného a virtuálního světa

Zastavme se na chvíli u obchodování s nehmotným zbožím – tedy právy, licencemi, vstupenkami na zážitky nebo simulací reálného zboží ve virtuálních světech herních platforem.

Představme si, že chceme navštívit koncert známého DJ Sasha. V reklamní kampani jsme zachytili možnost získat vstupenku, pokud mezi první stovkou lidí navštívíme Trafalgar Square. Vstupenka tu „visí“ ve virtuálním prostoru, podobně jako pokémoni ve známé hře „Pokemon Go“. Aplikace v našem mobilním telefonu vstupenku zachytí a „stáhne“. Pořadatelé nemusí nijak fyzicky asistovat.

Den před koncertem zjistíme, že se nebudeme moci zúčastnit. Nevadí – vstupenku snadno zašleme kamarádovi. Díky technologii BlockChain zůstane vstupenka stále jen jedna. Nelze ji falšovat.

Kamarádovi přeposlaná vstupenka v jeho mobilním telefonu poslouží pro vstup na koncert. A protože je právě jeho vstupenka výherní a jeho mobil má GPS, v okamžiku vstupu do koncertního sálu se vstupenka změní na VIP s možností navštívit backstage.

Tady ale náš příběh vstupenky nekončí. V průběhu koncertu kamarád zachytí promo na Coca-colu na billboardu. Mobilním telefonem převezme kód, ten nasdílí pěti přátelům a aktivuje si tak poukaz na jednu skutečnou Coca-colu, kterou si vyzvedne v automatu.

Návštěva na backstage zahrnuje i fotografování s umělcem. Fotka se stane součástí jeho VIP vstupenky. Po skončení koncertu se vstupenka sama převede do sběratelského módu a on ji může za pár let prodat.

Budoucnost? V žádném případě. Realita.
Koncert DJ Sasha proběhl 17.2.2018!
Použita byla technologie firmy BlockV (blockv.io), která propojujeje fyzický a virtuální světa pomocí zážitkové ekonomiky.

Pomocí tzv. virtuálních atomů je možné vytvářet zcela nové druhy produktů, vybavené vlastní inteligencí (AI), zabezpečené pomocí BlockChain, plně směnitelné a dostupné i pomocí VR a AR technologií.

A co bude dál?

Konvergence exponenciálních technologií už změnila náš způsob nakupování, využívání času i placení.

Před dvaceti lety nám Amazon ukázal, že web může každému poskytnout nekonečné množství materiálu ke čtení. Od té doby svět e-commerce doslova explodoval. A to jsme stále na úplném začátku další éry: úspory nákladů díky dopravě zboží pomocí dronů, Internetu věcí, tokenizovaných ekosystémů, plného využití 3D tisku a AR/VR a začínajícímu vlivu skutečně silné umělé inteligence.

Takže zůstaňte naladěni a připravte si vaši kryptoměnu, poháněnou umělou inteligencí.

Zdroj informací

Autor: Petr Šrámek

Datum

3.4.2018

Fotogalerie

Diskuse

Žádný komentář dosud nebyl vložen

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.4093 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál