ŠKODA na výstavě Techno Classica 2018: Rarity i předchůdci dnešních SUV

ŠKODA na výstavě Techno Classica 2018: Rarity i předchůdci dnešních SUV

Na 30. ročníku výstavy historických vozidel a youngtimerů Techno Classica v německém Essenu představí ŠKODA AUTO ve dnech 21. až 25. března řadu unikátních vozů, které formovaly její 123letou historii. Vedle modelů se zvýšenou průchodností terénem půjde o zástupce třídy luxusních vozů, výrazné milníky na poli motorsportu i ve výrobě otevřených modelů.

Dominantou expozice automobilky ŠKODA budou vozy, které lze zařadit jako historické předchůdce dnes velmi oblíbené kategorie SUV. ŠKODA AUTO má v této oblasti velké zkušenosti, zejména ve stavbě vozidel se zvýšenou průchodností terénem a konstrukční robustností. To je případ všestranného vozu TREKKA, který vznikal v letech 1966 až 1972 na Novém Zélandu na vozu ŠKODA OCTAVIA a s rozsáhlým využitím jeho technických skupin, včetně motoru, převodovky či náprav. TREKKA se dodávala s některou z prakticky řešených dvou- až osmimístných karoserií, díky malým převisům a solidní světlé výšce si dobře vedla i v terénu, ačkoli disponovala jen pohonem zadních kol.

ŠKODA 1101 TUDOR

Na bázi úspěšného modelu ŠKODA 1101 TUDOR vznikl v roce 1947 otevřený vojenský vůz s účelně střiženou karoserií, vybavenou mimo jiné i sklopným čelním sklem a plátěnou stahovací střechou. Verze ŠKODA 1101 VO (a později P) sloužily armádě a bezpečnostních složkách. V roce 1952 pak debutoval typ ŠKODA 973 ,Babeta‘. Jen 3,5 metru dlouhý terénní vůz se vyznačoval přiřaditelným pohonem předních kol a extrémně dobrou průchodností terénem. Zvládal 58procentní stoupání, překonával překážky vysoké 25 centimetrů a nezastavily ho ani 60 cm hluboké brody, do paměti veřejnosti se zapsal účinkováním v hudebním filmu Kdyby tisíc klarinetů.

ŠKODA BUGGY typ 736

Zábavu v terénu evokuje na výstavě v Essenu ŠKODA BUGGY typ 736, která na počátku 70. let vystihla módní trend lehkých « plážových » vozidel. Na podvozku modelu ŠKODA 100/110 se čtyřválcovým motorem o objemu 1,1 litru a výkonu 53 k vzniklo v letech 1972 až 1975 pět návrhů nevšední buggy – jeden ve vývojovém oddělení automobilky, čtyři další v jejím odborném učilišti.

Vstup do segmentu SUV zahájila ŠKODA AUTO v březnu 2005, když na ženevském autosalonu představila atraktivní studii YETI, v září téhož roku pak na autosalonu ve Frankfurtu následovalo otevřené provedení ŠKODA YETI CABRIO - zářivě oranžová studie s odnímatelnou pevnou střechou nad předními sedadly a stahovací plátěnou střechou nad druhou řadou sedadel.

Vedle předchůdců segmentu SUV si ŠKODA AUTO na výstavě Techno Classica připomene i 60. výročí od zahájení sériové výroby nadčasově elegantního 2+2místného roadsteru ŠKODA 450, který začal sjíždět z výrobní linky v závodě v Kvasinách v červnu 1958. V Essenu ale nechybí ani zástupci úspěchů značky ŠKODA na poli motorsportu. Konkrétně jde o sedan ŠKODA 120S Rallye z roku 1971. Původní objem čtyřválce 1173 cm3 ŠKODA později zvětšila na 1286 cm3, aby co nejlépe využila zařazení ve třídě do 1,3 litru. Tím už 120koňový speciál 120S Rallye připravil půdu pro sportovní kupé 130 RS. Okruhové speciály zastupuje ŠKODA FAVORIT 136 L/H – vůz z roku 1992 se sníženým podvozkem a motorem 1,5 litru o výkonu 135 koní tehdy startoval v okruhovém poháru Veedol na Nürburgringu.

Bohatou historii výroby luxusních vozů značky ŠKODA ilustruje v Essenu ŠKODA 645, která se veřejnosti představila poprvé na autosalonu v Praze v roce 1929. Pod kapotou pracoval šestiválec o objemu 2,5 litru, jenž podával výkon 45 koňských sil a umožnil vozu dosáhnout rychlosti až 90 km/h. Jako nová vlajková loď značky ŠKODA se v roce 1934 představila moderní ŠKODA 640 SUPERB. Ta měla tehdy inovativní šasi s centrální nosnou rourou a nezávislým zavěšením kol.

Expozice ŠKODA AUTO ukáže i průběh renovace historických automobilů, a to na příkladu vozu ŠKODA POPULAR z roku 1937, vystaveného v působivém dioramatu.

Zdroj informací

ŠKODA AUTO a. s. a Nejbusiness.cz

Datum

20.3.2018

Fotogalerie

Diskuse

Žádný komentář dosud nebyl vložen

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.3312 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál