Odborníci z Fakulty stavební ČVUT měřili hluk na tramvajové trati v Praze - Hloubětíně

Odborníci z Fakulty stavební ČVUT měřili hluk na tramvajové trati v Praze - Hloubětíně

Při rekonstrukci trati, která zde aktuálně začala, sem pro testování nainstalují tzv. Městskou protihlukovou clonu. Jde o inovativní velmi nízké protihlukové opatření, které nebrání ve výhledu, ale účinně snižuje hluk z kolejové dopravy.

V sobotu 3. března proběhlo v mezizastávkovém úseku tramvajové trati Nový Hloubětín --- Vozovna Hloubětín akustické měření. Specialisté z katedry železničních staveb Fakulty stavební ČVUT zde s pomocí několika zvukoměrů zjišťovali hluk od zvlášť vypravené projíždějící tramvaje. Trať projde v tomto úseku rekonstrukcí, v jejímž rámci sem odborníci z fakulty nainstalují v testovacím úseku o délce zhruba 50 metrů tzv. Městskou protihlukovou clonu, již vyvinuli a získali na ni patent. Po výstavbě clony se budou měření v stanovených časových intervalech opakovat, aby se potvrdil předpoklad o dosaženém zvukovém útlumu. Předpokládaný útlum hluku by měl podle typu tramvaje činit 3 --- 5 decibelů.

Místo je pro dlouhodobé sledování mimořádně vhodné

Úsek mezi zastávkami Nový Hloubětín --- Vozovna Hloubětín na Praze 9 byl pro měření a následné testování clony v reálném provozu vybrán jak z důvodu rekonstrukce trati, v jejímž rámci lze clonu jednoduše zabudovat, tak svoji roli hrála i konkrétní pozice trati. „Místo je pro dlouhodobé sledování mimořádně vhodné, protože se v přilehlé oblasti buduje jak nová bytová zástavba, kterou bude clona chránit od hluku, tak protože zde není souběžně s tramvajovou tratí vedena automobilová doprava. To nám usnadňuje měření i vyhodnocování hluku a umožňuje získat relevantní data z hlediska akustiky,‘‘ uvádí Ing. Ondřej Bret z Fakulty stavební ČVUT v Praze, katedry železničních staveb, který se touto problematikou zabývá. Měření se přitom bude znovu opakovat po dokončení rekonstrukce trati a zabudování clony. „Získaná data nám umožní porovnat současný a nový stav. Díky použití více měřicích profilů budeme moci sledovat, jak samotný vliv rekonstrukce trati na hlučnost, tak účinek osazení městské protihlukové clony,‘‘ vysvětluje Ondřej Bret.

„Možnost otestovat tento nový typ protihlukového opatření je pro nás velmi zajímavá, protože umožní prakticky změřit účinnost patentu a sledovat další jeho vlastnosti. Pro její zkušební instalaci jsme se rozhodli i proto, že proběhne v rámci rekonstrukce trati, takže bude dostatek prostoru pro montáž clony,‘‘ uvádí Aneta Řehková, tisková mluvčí Dopravního podniku Hlavního města Prahy. Rekonstrukce trati v úseku Špitálská --- Nový Hloubětín začala v sobotu 3. března, s jejím dokončením se počítá na počátku prázdnin 2018.

„Hlavní výhodou clony je výška pouhých 30 centimetrů a dobrý útlum hluku, vyrobena je z recyklovaných materiálů. Výhodou je také to, že v případě nehody na trati ji lze rychle rozebrat, což umožní bezproblémový zásah zdravotníků, hasičů či policie,‘‘ říká Ing. Martin Lidmila z katedry železničních staveb Fakulty stavební ČVUT, který je iniciátorem projektu. V úseku mezi zastávkami Nový Hloubětín --- Vozovna Hloubětín by se clona měla nainstalovat v délce zhruba 50 metrů. Očekávaný akustický útlum je 3 --- 5 decibelů podle typu projíždějící tramvaje.

Městskou protihlukovou clonu vyvinula katedra železničních staveb Fakulty stavební ČVUT v Praze ve spolupráci se společností MONTSTAV CZ, která se mimo jiné zabývá recyklací opotřebovaných pneumatik a intenzivně se věnuje rozvoji a výzkumu v této oblasti. Společně také fakulta s firmou získala na clonu i patentovou ochranu.

Více informací o městské protihlukové cloně lze nalézt na www.mphc.cz

Zdroj informací

ČVUT a Nejbusiness.cz

Datum

13.3.2018

Diskuse

Žádný komentář dosud nebyl vložen

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

27. dubna 2025

SGEF reportuje 36% nárůst financování strojů a technologických zařízení

Société Générale Equipment Finance (SGEF), tuzemský lídr nebankovního financování firem a člen Skupiny...

25. dubna 2025

Flexibilních kanceláří v Česku už je přes 172 500 metrů čtverečních. A bude jich více i v regionech

Flexibilní kanceláře v Česku zažívají rekordní růst. Po utlumení poptávky během pandemie sledujeme výrazné...

22. dubna 2025

IROP v roce 2024: 2 409 podpořených projektů a investice za 26,5 miliardy korun

Integrovaný regionální operační program (IROP) v roce 2024 významně podpořil rozvoj regionů napříč všemi...

17. dubna 2025

Inspekce práce v loňském roce při kontrolách odhalila téměř 2 tisíce nelegálně pracujících osob

V uplynulém roce 2024 bylo při kontrolách Státního úřadu inspekce práce odhaleno téměř 2 tisíce nelegálně...

9. dubna 2025

ABB, Smart View a Keyence otevřely studentům dveře do reálného světa robotiky na RoboVision Hackathonu

ABB, Smart View a Keyence uspořádali RoboVision Hackathon, který studentům nabídl jedinečnou možnost...

8. dubna 2025

Exportéři hledají nové trhy. Diverzifikace je klíčem ke stabilitě a odolnosti

České firmy přehodnocují své exportní strategie v reakci na geopolitický vývoj, regulatorní změny a...

10. března 2025

Česká EAG ohlásila dvě akvizice v Německu za více než miliardu

osud roztříštěný evropský trh se softwarovými, datovými a analytickými nástroji pro obchodování s novými i...

28. února 2025

Evropská komise schválila Česku podporu na výrobu tepla z biomasy

Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6...

27. ledna 2025

Nůžky odměňování žen a mužů v Česku jsou pořád rozevřené

Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...

22. ledna 2025

Půjčka pro podnikatele je spojená s minimální administrativou

Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...

Reklama

Page generated in 1.2837 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál