Ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner dnes vládě předložil Zprávu o průběžném plnění Priorit spotřebitelské politiky 2015 – 2020. Na jejím vypracování se rovněž podílela ministerstva financí, spravedlnosti, pro místní rozvoj, zdravotnictví, životního prostředí, dopravy, zemědělství a školství, mládeže a tělovýchovy a také zástupci Svazu obchodu a cestovního ruchu, Hospodářské komory a Spotřebitelského poradního výboru.
Materiál Priority spotřebitelské politiky 2015 – 2020 formuluje cíle, konkrétní úkoly a postupy k jejich dosažení v základních oblastech ochrany spotřebitele. Mezi rozhodující priority v daném období patří zajištění bezpečnosti výrobků a služeb, provádění promyšlené a přínosné regulace podnikatelského prostředí, zvýšení účinnosti dozoru na trhu, posílení vymahatelnosti práva, podpora činnosti a rozvoje spotřebitelských organizací a zvyšování znalostní úrovně spotřebitelů. V rámci priorit pak byla formulována konkrétní termínovaná opatření a gestoři jejich plnění.
„Hlavními prioritami spotřebitelské politiky jsou zajištění bezpečnosti nabízených a prodávaných výrobků a služeb na trhu, zavedení nového systému mimosoudního řešení spotřebitelských sporů a zajištění účinného dozoru nad trhem výrobků a služeb, aby nebyly užívány klamavé a agresivní praktiky, spotřebitelé nebyli klamavě informováni o výrobcích a jejich funkci a obsahu, rozsahu služeb a svých práv při prodeji přes internet,“ uvedl ministr Tomáš Hüner.
Některá opatření naplněna nebyla, jelikož jejich provedení nebylo ze strany českých orgánů či organizací v potřebné míře ovlivnitelné.
Ve sledovaném období se rozhodující měrou postoupilo v potřebné úpravě spotřebitelského práva sledující zejména jeho zpřehlednění a vnitřní propojení. Bylo rozhodnuto o zpracování nového zákona o ochraně spotřebitele přebírajícího většinu ustanovení spotřebitelského práva z občanského zákoníku i dalších právních předpisů. Věcný záměr tohoto zákona již byl vládou schválen. Významný krok byl učiněn i v oblasti posílení vymahatelnosti práva, když v účinnost vstoupila právní úprava mimosoudního řešení spotřebitelských sporů stojící na příslušném předpisu EU. Do tohoto systému se aktivně zapojilo již šest subjektů včetně ČOI, které pomáhají spotřebitelům i prodejcům s řešením jejich problémů.
Plnění těchto a mnoha dalších opatření a aktivit přispělo ke zlepšení stavu v oblasti ochrany spotřebitelských práv i úrovně podnikatelského prostředí. Stejně náročný aktivní přístup k prioritním úkolům v oblasti ochrany spotřebitele bude nezbytné dodržovat i v následujícím období.
MPO a NejBusiness.cz
7.1.2018
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...
Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...
Na letní dovolenou do zahraničí cestují čeští turisté nejčastěji autem (48 %), dále letecky (41 %),...