Ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner dnes vládě předložil Zprávu o průběžném plnění Priorit spotřebitelské politiky 2015 – 2020. Na jejím vypracování se rovněž podílela ministerstva financí, spravedlnosti, pro místní rozvoj, zdravotnictví, životního prostředí, dopravy, zemědělství a školství, mládeže a tělovýchovy a také zástupci Svazu obchodu a cestovního ruchu, Hospodářské komory a Spotřebitelského poradního výboru.
Materiál Priority spotřebitelské politiky 2015 – 2020 formuluje cíle, konkrétní úkoly a postupy k jejich dosažení v základních oblastech ochrany spotřebitele. Mezi rozhodující priority v daném období patří zajištění bezpečnosti výrobků a služeb, provádění promyšlené a přínosné regulace podnikatelského prostředí, zvýšení účinnosti dozoru na trhu, posílení vymahatelnosti práva, podpora činnosti a rozvoje spotřebitelských organizací a zvyšování znalostní úrovně spotřebitelů. V rámci priorit pak byla formulována konkrétní termínovaná opatření a gestoři jejich plnění.
„Hlavními prioritami spotřebitelské politiky jsou zajištění bezpečnosti nabízených a prodávaných výrobků a služeb na trhu, zavedení nového systému mimosoudního řešení spotřebitelských sporů a zajištění účinného dozoru nad trhem výrobků a služeb, aby nebyly užívány klamavé a agresivní praktiky, spotřebitelé nebyli klamavě informováni o výrobcích a jejich funkci a obsahu, rozsahu služeb a svých práv při prodeji přes internet,“ uvedl ministr Tomáš Hüner.
Některá opatření naplněna nebyla, jelikož jejich provedení nebylo ze strany českých orgánů či organizací v potřebné míře ovlivnitelné.
Ve sledovaném období se rozhodující měrou postoupilo v potřebné úpravě spotřebitelského práva sledující zejména jeho zpřehlednění a vnitřní propojení. Bylo rozhodnuto o zpracování nového zákona o ochraně spotřebitele přebírajícího většinu ustanovení spotřebitelského práva z občanského zákoníku i dalších právních předpisů. Věcný záměr tohoto zákona již byl vládou schválen. Významný krok byl učiněn i v oblasti posílení vymahatelnosti práva, když v účinnost vstoupila právní úprava mimosoudního řešení spotřebitelských sporů stojící na příslušném předpisu EU. Do tohoto systému se aktivně zapojilo již šest subjektů včetně ČOI, které pomáhají spotřebitelům i prodejcům s řešením jejich problémů.
Plnění těchto a mnoha dalších opatření a aktivit přispělo ke zlepšení stavu v oblasti ochrany spotřebitelských práv i úrovně podnikatelského prostředí. Stejně náročný aktivní přístup k prioritním úkolům v oblasti ochrany spotřebitele bude nezbytné dodržovat i v následujícím období.
MPO a NejBusiness.cz
7.1.2018
Société Générale Equipment Finance (SGEF), tuzemský lídr nebankovního financování firem a člen Skupiny...
Flexibilní kanceláře v Česku zažívají rekordní růst. Po utlumení poptávky během pandemie sledujeme výrazné...
Integrovaný regionální operační program (IROP) v roce 2024 významně podpořil rozvoj regionů napříč všemi...
V uplynulém roce 2024 bylo při kontrolách Státního úřadu inspekce práce odhaleno téměř 2 tisíce nelegálně...
ABB, Smart View a Keyence uspořádali RoboVision Hackathon, který studentům nabídl jedinečnou možnost...
České firmy přehodnocují své exportní strategie v reakci na geopolitický vývoj, regulatorní změny a...
osud roztříštěný evropský trh se softwarovými, datovými a analytickými nástroji pro obchodování s novými i...
Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6...
Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...
Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...