Souhrnný indikátor důvěry v českou ekonomiku je už skoro tři roky faktickou kopií vývoje důvěry u podnikatelů (graf 1). Dokazují to i data konjunkturálního průzkumu ČSÚ za měsíc prosinec.
Důvěra podnikatelů v obchodě je ve srovnání s důvěrou v průmyslu, ve vybraných službách či ve stavebnictví soustavně každý měsíc nejvyšší (graf 2), a to již po tři roky (poprvé se dostala do této pozice v prosinci 2014). I přesto, že v údajích za prosinec se důvěra v obchodě mírně snížila a nižší jsou i očekávání pro příští tři a šest měsíců. Roli zřejmě sehrává jako každoročně období po vánočních svátcích, kdy – s výjimkou lednových slev – nákupy spotřebitelů zpravidla významně neakcelerují. V kombinaci s velmi vysokým nárůstem spotřeby zejména v posledních dvou letech respondenti ze sféry obchodu tak možná zvažují svoji budoucí situaci realističtěji.
Do svého nejlepšího letošního výsledku se pokud jde o indikátor důvěry vyladilo stavebnictví. Ta proti listopadu vzrostla při lepším hodnocení vlastní ekonomické situace odvětví a při stabilním hodnocení poptávky po stavebních pracích. Také očekávání mají manažeři ve stavebnictví pro nadcházející tři měsíce vyšší. Paradoxně i přesto, že jde tradičně o sezónní období, kdy práce na stavbách není v zimních měsících tolik jako v jiných obdobích roku. Odvětví hodlá i nabírat více lidí.
Praktický stejný trend v důvěře jako je tomu ve stavebnictví zaznamenaly prosincové výsledky konjunkturálního průzkumu ČSÚ v sektoru služeb – tj. vyšší důvěra než v listopadu, neměnnost poptávky a očekávání pro příští tři měsíce vyšší, pro příštích šest měsíců stejná jako v listopadu. Také průmysl ukázal růst důvěry, manažeři zde dokonce předpokládají další růst produkce při stejné zaměstnanosti, což ukazuje na budoucí růst produktivity v tomto odvětví.
Lidé jsou naladěni stále velmi optimisticky, i přes nepatrné snížení důvěry způsobené náhledem na celkovou situaci české ekonomiky. Jejich obavy z růstu cen nebo ze zhoršených příležitostí na trhu práce zůstaly v prosinci stejné jako v listopadu. To můžeme „číst“ jako zprávu velmi dobrou, protože tyto obavy jsou v souvislosti s celkovým indikátorem důvěry spotřebitelů malé – zhoršení situace svých rodinných rozpočtů se tedy lidé neobávají. V předvánočních nákupech rostla jejich spotřeba, což zřejmě ovlivnilo fakt, že respondenti z řad domácností nedeklarovali zvýšenou ochotu spořit.
Při pohledu na graf srovnávající vývoj důvěry spotřebitelů a vývoj nominálních maloobchodních tržeb vč. motoristického segmentu (graf 3) je v roce 2017 patrná odlišná spojitost ve srovnání s dlouhodobým vzájemným vývojem těchto dvou charakteristik. Zatímco od roku 1998 je vidět, že vývoj tržeb v maloobchodě sleduje přibližně stejnou křivku jako vývoj důvěry spotřebitelů (je s ní tedy pozitivně korelován), v roce 2017 tomu tak není. Je tedy možné soudit, že důvěra spotřebitelů se promítá i do jiných sfér, než je pouze spotřeba odvozovaná z nákupu zboží. Lidé zřejmě více nakupují služby či investují do pořízení domů a bytů, což je skutečnost doložitelná i jinými statistikami. Příznivé finanční podmínky domácností umožňují tento posun ve spotřebě.
A mezinárodní srovnání? Aktuální data o spotřebitelské důvěře v Německu ukázala podle GfK vývoj nad očekávání, naopak v USA jeden z dvou hlavních indikátorů spotřebitelské důvěry zpracovávaný University of Michigan v prosinci oslabil s nižším než odhadovaným růstem osobních příjmů při růstu osobních výdajů (obojí za měsíc listopad). Klesly zejména zakázky na zboží dlouhodobé spotřeby. Výdaje domácností na konečnou spotřebu jsou v USA daleko ostřeji sledovaným ukazatelem, protože zde tvoří přes dvě třetiny výdajů na HDP (v ČR zhruba polovinu). Američané zřejmě (stejně jako je tomu v ČR) investují v současné době výrazně do pořízení domů a bytů (podle posledních dat za listopad právě prodeje nových domů výrazně vzrostly, když trh očekával naopak jejich pokles). ČR bohužel nedisponuje podobně podrobnou a aktuální oficiální statistikou týkající se domácností a jejich nakládání s penězi. Index spotřebitelské důvěry v ČR tak můžeme vztahovat k „tvrdým“ datům z reálné ekonomiky až s relativně značným zpoždění.
Svaz obchodu a cestovního ruchu a NejBusiness.cz
2.1.2018
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...