Pojišťovny svazuje evropská regulace. Lidé by uvítali srozumitelnější pojistné podmínky

Pojišťovny svazuje evropská regulace. Lidé by uvítali srozumitelnější pojistné podmínky

Evropská unie v posledních pár letech soustavně přijímá narůstající řadu právních aktů, které výrazně ovlivňují sektor pojišťovnictví. Jsou jimi např. pravidla pro ochranu osobních údajů (GDPR), pravidla o přístupu k pojišťovací a zajišťovací činnosti a jejím výkonu (Solventnost II), pravidla o trzích finančních nástrojů (MiFID II), legislativní rámec pro distribuci pojištění v EU (IDD), nařízení o sdělení klíčových informací týkajících se strukturovaných retailových investičních produktů a pojistných produktů s investiční složkou (PRIIPs) apod.

Většina změn bude implementována do českého právního řádu do poloviny roku 2018 a povede k nárůstu rozsahu pojistných podmínek. Česká asociace pojišťoven upozorňuje na to, že zvyšující se objem a složitost informačních povinností mohou podstatně omezit ochotu a schopnost spotřebitele zpracovávat poskytnuté informace a provádět dobře informovaná rozhodnutí. „Nekoordinovaný proces přijímání legislativních předpisů Evropské unie, kdy se řada povinností duplikuje, v kombinaci se stávajícími pravidly znamená, že pojišťovny přetěžují spotřebitele. Musí jim např. poskytnout 161 předsmluvních informací před nákupem investičního pojistného produktu od zprostředkovatele. Kromě toho vnitrostátní právní předpisy poměrně často vyžadují dodatečné informace, což může činit až 50 stran, které mají být poskytnuty zákazníkovi nad rámec směrnic nebo nařízení,“ uvádí Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven. Celkový počet zveřejňovaných údajů v pojistných smlouvách se např. v případě pojistných produktů s investiční složkou v roce 2018 zvýší v porovnání se situací v 90. letech o 705 %. „V konečném důsledku je z regulační laviny rozladěn hlavně spotřebitel, a to z důvodu informačního přetížení,“ upozorňuje Jan Matoušek.

Evropská regulace nejde vždy ruku v ruce se skutečnými potřebami a preferencemi spotřebitelů

Lidé by uvítali srozumitelnější pojistné podmínky, větší variabilitu a transparentnější přístup pojišťoven. Vyplývá to z průzkumu, který pro Českou asociaci pojišťoven v květnu 2017 realizovala na reprezentativním vzorku více než tisíce lidí výzkumná agentura SC&C. „Třetina klientů sice nedokázala jednodušší, srozumitelnější podmínky blíže upřesnit, avšak u většiny respondentů panuje názor, že smlouvy mají být bez kliček a stručnější,“ doplňuje Jana Hamanová, ředitelka výzkumu SC&C. „Ochota spotřebitelů porozumět pojistným podmínkám klesá s rostoucím počtem informací, které na ně pojišťovny směrují. Špatná informovanost klientů může mít negativní vliv na rozhodnutí, jež klienti pojišťoven provádějí,“ upozorňuje Jan Matoušek.

V dnešní době je zcela běžné, že v řadě odvětví podepisujete smlouvy elektronicky, což zrychluje zpracování smluv a následně šetří životní prostředí. Část evropských regulačních opatření opět vyžaduje pravý opak a trvá na zachování papírové podoby dokumentů. „V dnešní době, kdy firmy zavádějí biometrické podpisy, které zrychlují zpracování smluv a zvyšují komfort pro klienty, je zbytečné lpět na papírové podobě dokumentů,“ uzavírá Jan Matoušek.

Zdroj informací

ČAP a NejBusiness.cz

Datum

29.10.2017

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

Reklama

Page generated in 2.2083 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál