Tuzemští podnikatelé využívají ve velké míře telematické prvky pro správu svých vozových parků. Dle průzkumu Arval Mobility Observatory pracuje s telematikou 35 % českých firem. O dvě procenta tak převyšují průměr zemí EU. Firmy používají telematické systémy nejčastěji pro snižování nákladů na vozový park, prevenci zneužití a lokalizaci vozidel nebo zlepšení provozní efektivity.
Firmy v Česku používají telematiku hlavně ke snížení nákladů na vozový park. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory tak činí polovina z dotazovaných firem, které tyto nástroje využívají. Více než třetina společností pak k prevenci zneužití vozidel nebo k jejich lokalizaci a zlepšení bezpečnosti provozu. „V ostatních zemích EU slouží telematické systémy převážně k lokalizaci vozidel, zvýšení efektivity provozu a jeho bezpečnosti. Rozdíl je také v důrazu na ekologii. Zatímco v Česku slouží telematika ke snížení dopadů vozidel na životní prostředí jen u 13 % firem, ve zbytku EU klade na ekologii důraz čtvrtina společností,“ přibližuje výsledky průzkumu Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval.
Observatory využívají telematická zařízení v Česku nejvíce velké firmy u lehkých užitkových vozů. Mají tak k dispozici knihu jízd, přehled o poruchách i pomoc dispečinku v případě nehody. „Telematiku v lehkých užitkových vozech má v tuzemsku každá třetí firma a nejvíce ji využívají společnosti nad 500 zaměstnanců, ve kterých jsou v provozu téměř dvě třetiny vozidel s těmito systémy. Ve zbytku EU je to jen polovina,“ říká Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval a dodává: „Ostatní evropské země naopak vedou v telematice u osobních vozů, využívá ji téměř třetina firem, v Česku je to jen čtvrtina.“
Společnosti, které telematiku nevyužívají, uvádějí jako hlavní důvody pro její nepořízení pochybnosti o návratnosti investice a o užitečnosti získaných údajů. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory se takto vyjádřila více než polovina respondentů, v ostatních zemích EU pak něco přes 40 % dotazovaných. České firmy naopak netrápí možné narušení soukromí řidičů, které je s využíváním telematických systémů spojené. Jako důvod pro nepořízení ho uvedlo pouhých 15 % respondentů, zatímco v zahraničí to bylo 38 %.
Zkušenosti s telematikou má například UNIQA pojišťovna, která poskytuje svým již 16 tisícům klientů telematickou asistenci SafeLine. Ta například počítá pojistné podle počtu ujetých kilometrů nebo druhů používaných komunikací. Především je určena k nouzové asistenci, jak přibližuje Eva Svobodová z UNIQA pojišťovny. „V případě nehody registruje centrála díky nárazovému čidlu kolizi a ihned se zapojí do řešení – telefonicky dohodne s řidičem potřebné kroky, a pokud se ho nedaří kontaktovat, pošle na přesně určené místo záchranné složky hned. Tato funkce se osvědčila loni celkem 115krát, letos už více než sedmdesátkrát.“
Arval a NejBusiness.cz
4. prosince 2020
Société Générale Equipment Finance (SGEF), tuzemský lídr nebankovního financování firem a člen Skupiny...
Flexibilní kanceláře v Česku zažívají rekordní růst. Po utlumení poptávky během pandemie sledujeme výrazné...
Integrovaný regionální operační program (IROP) v roce 2024 významně podpořil rozvoj regionů napříč všemi...
V uplynulém roce 2024 bylo při kontrolách Státního úřadu inspekce práce odhaleno téměř 2 tisíce nelegálně...
ABB, Smart View a Keyence uspořádali RoboVision Hackathon, který studentům nabídl jedinečnou možnost...
České firmy přehodnocují své exportní strategie v reakci na geopolitický vývoj, regulatorní změny a...
osud roztříštěný evropský trh se softwarovými, datovými a analytickými nástroji pro obchodování s novými i...
Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6...
Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...
Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...