Vliv pandemie na trendy v HR a fungování firem

Vliv pandemie na trendy v HR a fungování firem

Pandemie koronaviru způsobila ve fungování firem celou řadu změn. Vedle nových způsobů práce, které zavedly tři čtvrtiny firem, docházelo dokonce ke změnám obchodního modelu (37 %) či nasazování nových technologií a automatizace (62 %). Výrazně přibylo i zaměstnanců, kteří změnili obor své působnosti. Vyplývá to z nedávného průzkumu personálně poradenské společnosti Randstad.

I když k nejvýraznějším následkům koronavirové krize na trhu práce patří rostoucí nejistota a obavy o zaměstnání, snižování benefitů a v mnoha případech i mezd, změny a omezení se děly na mnohem více frontách. Celá řada společností zavedla zcela nové způsoby fungování a práce a více než třetina firem musela dokonce sáhnout ke změnám obchodního modelu. Takzvaný hybridní způsob práce (tedy stav, kdy se v rámci každého týmu individuálně kombinuje práce v kanceláři s prací na dálku), dosud vlastní IT firmám, se zavádí i v dalších oborech - prakticky všude, kde to povaha práce umožňuje. Mění se tím i povaha trhu s komerčními nemovitostmi a pronájmy, protože to v řadě případů umožňuje firmám snížit plochu kanceláří.

„Téměř tři čtvrtiny firem například potvrdily, že se začaly mnohem více soustředit na ochranu zdraví a bezpečnosti svých zaměstnanců. Výsledkem bylo přijetí řady přísnějších opatření v obou oblastech a jejich aplikace na pracovišti, což s sebou v mnoha případech neslo nemalé investice,“ říká Alžběta Honsová, marketingová manažerka Randstad. Mnoho podniků se pak již od jarní vlny pandemie zaměřilo na zavádění nástrojů pro práci na dálku, díky čemuž zvládají podzimní období mnohem lépe. Běžně tak dnes využívají online schůzky, a to jak namísto služebních cest a osobních obchodních setkání, tak i pohovorů s novými uchazeči o práci. „Do investic v oblasti technologií se od jara pustilo již 62 % respondentů našeho průzkumu. Nejčastěji zmiňovali zavádění či upgrade digitálních řešení, plánování více online schůzek nebo rozvoj a konsolidaci vyšší úrovně automatizace procesů,“ popisuje Alžběta Honsová.

Výrazným fenoménem doby je i přijímání zaměstnanců ze zcela jiných odvětví. To začalo již na jaře, kdy se pracovníci z nejpostiženějších oborů (ze služeb a HORECA sektoru) zajímali o práci v e-commerce či logistice, tedy oborech, které naopak v krizi zaznamenaly obří boom. Na podzim se část těchto lidí ke svým původním profesím již nevrátila a zůstala v nových působištích nebo se přesunula na tradiční předvánoční sezónní práce nebo na brigády, kterými se firmy snaží vykrýt své personální potřeby omezené karanténami a neschopenkami. „Umělý zásah do ekonomiky, kterým koronavirová opatření a omezení jsou, ublížil především profesím, které se týkají osobně, fyzicky poskytovaných služeb - a posílil veškeré aktivity, jež se mohou odehrávat online,“ doplňuje Alžběta Honsová. Mezioborové změny s sebou ovšem vždy nesou vyšší náklady na vzdělávání pracovníků. Krize ale silně ovlivnila i tuto oblast, s interními školeními a vzdělávacími programy se rozloučila více než polovina dotazovaných zaměstnavatelů.

„Je tedy otázka, zda kvůli tomu nebudou zaměstnavatelé do budoucna znovu více preferovat uchazeče o práci s praxí v oboru, jak tomu bylo ještě před několika lety. Na druhou stranu vývoj, zejména technologií je i v souvislosti s pandemií natolik překotný, že se firmy na to, že seženou zkušené lidi, spoléhat nemohou a s investicemi do zvyšování či změny kvalifikace budou muset počítat i nadále,“ říká Alžběta Honsová.

Otázkou zůstává, zda přijatá opatření firmy zachovají i do budoucna. Zda v kancelářích zůstane zachována vysoká míra práce z domova, online nábor a pracovní schůzky se stanou standardem a dodržovat se budou i přísnější zdravotní opatření, anebo se po vymizení pandemie vše vrátí k původnímu normálu. „Průzkum naznačuje, že zkušenost s COVID-19 nejspíš ovlivní způsob jejich fungování a podnikání jednou provždy. I kdyby to bylo jen ve snaze o vylepšení technologických schopností, které jim v budoucnu umožní podobné situace lépe zvládat,“ uzavírá Alžběta Honsová.

Průzkum společnosti Randstad

Do průzkumu se zapojilo 200 respondentů z řad HR manažerů a vedoucích pracovníků firem. Kvantitativní studie je prováděna prostřednictvím on-line dotazníku.

Randstad

Randstad je globálním lídrem v segmentu HR služeb a specializuje se na řešení v oblasti flexibility práce a poskytování personálně poradenských služeb. Podporujeme lidi a společnosti v dosažení jejich skutečného potenciálu. Věříme, že nejlépe se toho dá dosáhnout spojením lidského přístupu s využitím nejmodernějších technologií. Naše portfolio služeb zahrnuje klasické agenturní zaměstnávání a vyhledávání pracovníků na hlavní pracovní poměr, in-house řešení, executive search a komplexní řešení v oblasti HR. V roce 2019 jsme pomohli více než dvěma milionům uchazečů najít smysluplné zaměstnání u našich 280 000 klientů. Dále jsme vyškolili více než 350 000 lidí.

Randstad je aktivní ve 38 zemích a v téměř polovině z nich patří mezi top 3 společnosti působící v oboru. V roce 2019 měl Randstad v průměru 38 280 vlastních zaměstnanců a vygeneroval příjmy v hodnotě 23,7 miliard eur. Randstad N.V. byl založen v roce 1960, se sídlem v Diemen (Nizozemí) a je kótován na NYSE Euronext Amsterdam.

Randstad je dvojka na českém trhu, v České republice má 170 konzultantů a poskytuje služby v oblasti agenturního zaměstnávání, procesního řízení lidských zdrojů a vyhledávání lidí na stálé úvazky klientům prostřednictvím 20 pracovišť. Více i

Zdroj informací

Randstad a NejBusiness.cz

Datum

3. prosince 2020

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.2902 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál