Karanténa naučila Čechy nakupovat stavebniny on-line

Karanténa naučila Čechy nakupovat stavebniny on-line

Podle květnového průzkumu společnosti CBRE se 76 % lidí i po skončení karantény vrátí do kamenných obchodů. Největším lákadlem pro návrat k nakupování osobně jsou prý slevy. Tři z deseti respondentů však vlivem koronakrize přesunuli své nákupy do online prostředí a hodlají v tom pokračovat i po skončení karantény. Rostoucí tržby z online prodejů zaznamenaly například i obchody se stavebními materiály, jichž se týkal až třínásobný nárůst, který neuvadá ani po uvolnění karantény.

„V nakupování přes internet dlouhodobě vítězí elektronika, kterou si takto pořizují dvě třetiny zákazníků. Ani situace během posledních dvou měsíců to nijak neovlivnila. Dále vyplývá, že přibližně každý čtvrtý zákazník, který byl zvyklý nakupovat zboží, které neslouží k uspokojení základních lidských potřeb (např. oblečení, obuv, hry apod.), v kamenných obchodech, využil v době karantény nabídky e-shopů,“ říká Klára Bejblová, vedoucí výzkumu retailového sektoru v CBRE.

Podle Asociace pro elektronickou komerci zaznamenala řada odvětví nárůst prodejů na e-shopech v řádech desítek až stovek procent, nejvíce potom v oblasti módy. Kromě nákupu zmíněných komodit však výrazně vzrostl zájem o on-line nakupování stavebních materiálů, nářadí apod. „V době po 16. 3. do konce dubna nastal raketový růst obchodů přes e-shop. Což vedlo až k třínásobnému meziročnímu růstu e-shopu dek.cz. Počet transakcí uskutečněných přes e-shop je tří až čtyřnásobně větší než ve srovnatelném období v loňském roce,“ popisuje Jan Karásek, ředitel internetového obchodu Stavebniny DEK, které sice umožnily zákazníkům nakupovat sortiment v otevřených prodejnách v bezkontaktním režimu, ale velká část zákazníků se přesunula právě do on-line prostředí.

Na obchody se stavebním náčiním se jako na jedny z mála nevztahovaly vládní restrikce, což mělo vliv na to, jakým způsobem lidé trávili v karanténě čas. Podle statistik prodejů firmy Stavebniny DEK se kutilové pouštěli do malířských prací a drobných oprav na svých obydlích a zahradách. „Největší zájem u konečných spotřebitelů se projevil u sortimentu interiérových barev a laků a s tím přidruženého sortimentu nářadí a zakrývacích prostředků. Ihned po otevření prodejen stoupla také poptávka po elektrickém ručním nářadí, jako jsou vrtačky, aku šroubováky apod. No a s teplým počasím se začalo hodně pracovat na zahradách, takže také stavební zahradní program a zavlažovací systémy zaznamenaly růst,“ dodává Karásek s tím, že zájem o nakupování stavebnin v on-line prostředí neutuchá ani po skončení karantény.

Navzdory rostoucí oblibě online nakupování si klasické prodejny zachovají své nezastupitelné místo. Zákazníci chtějí mít z nakupování zážitek a ani v postkoronavirové době se na tom nic nezmění. Jak uvádí průzkum společnosti Gfk, nejméně Češi na internetu nakupují balené potraviny, kvůli kterým stále navštěvují kamenné obchody. Jako hlavní faktor průzkum uvádí, že na fyzických pobočkách si může zákazník produkt osahat, což vyžaduje téměř 60 % respondentů. Dalším faktorem je fakt, že na kamenné pobočce se zákazník ke kýženému produktu dostane dříve, než by ho k němu doručil online obchod, a snáz se na pobočce vyřizuje i případné vrácení zboží.

Zdroj informací

DEK a.s. a NejBusiness.cz

Datum

24. června 2020



Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Reklama

Facebook

Page generated in 1.1439 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál