Jedním z důsledků koronavirové pandemie bude podle odborníků urychlení digitalizace ve všech oblastech podnikání. Bojí se zaměstnanci, že je roboti připraví o práci? Můžeme očekávat další zvraty na trhu práce?
Poslední tři měsíce změnily nejen podmínky pro podnikání firem, ale i vnímání a očekávání lidí jako zákazníků a spotřebitelů. Přesun do „digitálu“, který si plíživě prošlapával cestičku už delší dobu, nyní nabere vyšší tempo. Hovoří se dokonce o tom, že po poptávkových a nabídkových šocích nás čeká šok technologický – firmy, které nesníží zranitelnost vůči pandemiím, budou ve velké nevýhodě.
V mnoha oborech se v posledních dvou měsících výrazně oddělily firmy, které s digitalizací pokročily, od těch ostatních. Některé společnosti jen změnily způsob interní komunikace a kontaktu s klienty, jiné úplně přerušily činnost. Mnohým firmám se zase vyplatilo, že mají dobře vyřešenou dodávku „v posledním kroku“ nebo funkční e-shop, a dokázaly tak prodávat své zboží i v době karanténních opatření.
A co výrobní podniky? Leckde přizpůsobily výrobu aktuálním potřebám – jmenovat můžeme textilní provozy, které se rychle přeorientovaly na šití roušek, dodavatelé plastových dílů, kteří začali vyrábět ochranné masky a štíty, chemické a potravinářské podniky, které část kapacit vyčlenily pro výrobu dezinfekce. Napříč obory je ale jasné jedno – pokud se výrobci chtějí připravit na budoucnost, měli by se zaměřit na flexibilitu svých výrobních kapacit, což znamená automatizaci a robotizaci.
Lidé jsou nyní otevřenější v přijímání změn, které nové technologie do jejich životů přinášejí – budou i po uvolnění karanténních opatření zřejmě využívat dodávek „ke dveřím“, některé firmy rozvolní klasický kancelářský pracovní model, v mnoha oborech se minimalizuje přímý kontakt se zákazníky a klienty a očekává se také rozvoj telemedicíny. Přijmou ale lidé i to, že technologie zasáhnou do jejich profesního života a mnozí z nich budou muset hledat uplatnění jinde? Automatizuje se nejen výroba, ale i klientské, administrativní a ekonomické systémy, testuje se využití samořídících automobilů, robotů pro doručování zásilek, hovoří se o automatizaci velké části manažerských činností.
„Bojí se lidé robotizace a automatizace? Výsledky ankety na našich stránkách ukazují, že situace není jednoznačná. Více než třetina (36 %) lidí uvedla, že pracují v profesi, kterou robotizace neovlivní. Další téměř pětina (19 %) se s robotizací již potkává, ale neznamená pro ně ohrožení. Obavy z toho, že robotizace v blízké době ovlivní jejich práci, ale vyjádřilo 17 % respondentů, a dalších 14 % lidí už kvůli ní muselo dokonce svou pozici změnit. Poměrně velká část lidí – 14 % – nedokáže situaci posoudit,“ říká ke konkrétním výsledkům ankety Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.
Profesia.cz a NejBusiness.cz
16. června 2020
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...
Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...