Vliv e-commerce na HDP se v roce 2020 zvýší

Vliv e-commerce na HDP se v roce 2020 zvýší

Na pozadí karanténních opatření roste podíl e-commerce na českém HDP. Vůči ostatním odvětvím ekonomiky ji dokonce čeká silnější postavení. Daří se i zásilkovým a kurýrním službám či call centrům, které jsou na elektronické obchodování navázané. V evropském kontextu se Česko řadí mezi země s vysokým podílem online obchodu na maloobchodním obratu. Ten s 11,5 % odpovídá 2,7% podílu na HDP, meziročně u nás toto odvětví roste o 15 %.

Podle Tomáše Hájka, ředitele Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMEZ), se jedná o dlouhodobý celoevropský trend, který neustane ani po skončení pandemie.Zavřené obchody a podniky znamenají pro řadu českých prodejců těžké období –

ne však pro ty, kteří podnikají online. „Současná situace znamená, že si e-commerce z pomyslného koláče obratů letos ukousne podstatně více. Jeho pozice bude dále sílit, a to v kontextu koronaviru i dlouhodobých trendů, které sledujeme také v zahraničí,“ uvádí Tomáš Hájek, výkonný ředitel ADMEZ. Vývoj obratu e-commerce na celkových maloobchodních tržbách přibližuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet: „Meziročně se její obrat zvýšil o patnáct procent. Klasický prodej v kamenných obchodech naopak stagnuje nebo dokonce klesá.“

Doručovací služby rostou o 20 %

Rozvážka a zásilkové nebo kurýrní služby rovněž odpovídají na zvýšenou poptávku mobility zboží. E-shopům i kamenným obchodům, které tak nemohou učinit samy, pomáhají distribuovat potraviny, hygienické pomůcky nebo dezinfekci.

„Doručovací služby v porovnání s minulým rokem narostly o více než dvacet procent. Internetové obchody jsou nyní jedinou možností nákupu s komplexní nabídkou zboží, které spotřebitelé dříve nakupovali v kamenných obchodech. Očekáváme, že tento trend částečně přetrvá i nadále,“ popisuje současnou situaci Štěpán Čekal, ředitel korporátního obchodu České pošty. „Spousta tradičních obchodníků se na nás nově obrací s tím, že startují prodej po síti. To je pravděpodobně i jedním z důvodů, že je podíl zboží placeného na dobírku i přes výzvy spojené s epidemiologickou situací stále 28 %. Dobírka je totiž stále nejjednodušším nástrojem pro začínající e-shopy,“ dodává Pavel Včela, ředitel přepravní společnosti GLS Česká republika.

Nepostradatelná role call center

Karanténní opatření, informace ohledně šíření COVID-19 nebo prevence patří mezi nejčastější dotazy na tísňové lince 1212. Linky hygienických stanic byly stejně jako informační Covid linka 1212 v prvních týdnech karanténních opatření přetížené a nedařilo se jim kapacitně zvládat nápor tazatelů. Volající se tak častěji obraceli na telefonní číslo 1188. V polovině března proto operátoři této nonstop linky odbavovali denně až 4x vyšší počet hovorů. Call centra ale nevypomáhaly jen přetíženým ústřednám. Jejich role se vyvíjí společně s e-commerce a zvýšenou poptávkou po telefonickém vyřízení poradenských nebo bankovních služeb.

„Vlivem současné situace očekáváme růst přibližně o dvacet procent. Předpokládáme, že celkový trh v rámci call center čeká podobný vývoj,“ říká Petr Studnička, generální ředitel největšího českého provozovatele call center Conectart.

Pozitivní dlouhodobá předpověď

V sousedním Německu tvořila e-commerce až 11 % loňského maloobchodního obratu. V Česku je tento podíl v současnosti ještě o půl procentního bodu vyšší, dosahuje tedy 11,5 %. Ve Velké Británii dosáhne elektronické obchodování na zhruba 8 % HDP, ve Francii se jeho podíl pohybuje okolo 5 %. Růst výnosů z internetového obchodu je v Evropě všeobecným trendem již několik let.

O Admez

Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu (ADMEZ) se stará o kultivaci a propojení firem v oblasti direct marketingu, prodejů na dálku a kontaktních center. Plní roli partnera pro networking, vzdělávací organizace i obchodní komory.

www.admez.cz

Zdroj informací

Admez a NejBusiness.cz

Datum

29. dubna 2020

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.274 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál