Internetové bankovnictví využívá 5,5 milionu Čechů

Internetové bankovnictví využívá 5,5 milionu Čechů

Mezi Čechy roste obliba internetového bankovnictví a online nakupování, které využívá již téměř 90 % lidí ve věku 25–34 let. Používání internetu je stále častější i mezi seniory. V roce 2019 je online již 39 % osob starších 65 let.

Počítač má doma 78 % českých domácností a tento podíl se v posledních letech již výrazně nemění. Roste ovšem využívání přenosných počítačů, tedy notebooku nebo tabletu. Ve 2. čtvrtletí roku 2019 se alespoň jeden takový počítač nacházel ve dvou třetinách domácností.

V roce 2019 bylo bez internetu již jen 19 % domácností, z nichž 80 % uvedlo, že připojení doma nechtějí či nepotřebují. Zatímco bez internetu jsou především domácnosti seniorů, rodiny

s dětmi mají internetové připojení již téměř všechny,“ říká Martin Mana, ředitel odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ. V Česku tak dnes 97 % dětí do 15 let žije v domácnostech s internetem, 39 % dětí má doma stolní počítač, 80 % notebook a 52 % tablet.

Internet v Česku používá 81 % osob starších 16 let. V absolutním vyjádření se jedná o 7,1 milionu lidí, což je o 2,1 milionu více než před deseti lety. V roce 2019 se každý den k síti připojuje 87 % uživatelů internetu, před deseti lety to bylo 57 %. Uživatelů internetu v posledních letech přibývá hlavně mezi seniory. Podíl osob nad 65 let, které se připojují k internetu, se od roku 2010 ztrojnásobil z 13 % na současných 39 %.

 

Dynamický růst mobilních telefonů

Dynamicky roste používání chytrých telefonů. V roce 2019 ho má již sedm osob z deseti, v roce předchozím to bylo 63 %. V oblibě je především u mladších lidí, kdy v kategorii 16 až 24 let jej používá 99 % z nich,“ upozorňuje Lenka Weichetová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ. Naopak tři čtvrtiny seniorů dávají přednost telefonu bez operačního systému. V roce 2010 používala internet na telefonu 4 % osob, letos již dvě třetiny.

Již 5,5 milionu Čechů využívá internet i za účelem správy svých financí. „Internetové bankovnictví u nás využívá 63 % osob starších 16 let, což je oproti roku 2010 trojnásobek. V tomto ohledu jsme nad průměrem Evropské unie, ale i před všemi našimi sousedy,“ uvádí Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.

V roce 2019 nakoupilo přes internet 59 % obyvatel Česka. Podíl online nakupujících se přitom stále zvyšuje. Ještě v roce 2010 nakupovala v e-shopech pouze čtvrtina Čechů. Ženy nakupují na internetu nejčastěji oblečení a obuv (45 % z nich), dále kosmetiku (31 %), vstupenky (26 %) a ubytování (24 %). Muži nakupují nejčastěji počítače a elektroniku včetně příslušenství (30 %), oblečení a obuv (28 %), ubytování (26 %) a sportovní potřeby (24 %).

Zdroj informací

Český statistický úřad, NejBusiness.cz a Moneta Money Bank (ilustrační fotografie)

Datum

27. listopadu 2019

Page generated in 3.1081 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál