Český statistický úřad dnes zveřejnil nová data o maloobchodu. Jsou to sice špatná čísla, ale mohla být ještě horší. Za samotné září totiž poklesly tržby meziročně jen o 5,6 %, zatímco kvartální pokles činí 7,2 %. Na vině je srpen, kdy maloobchod klesl víc než o 8 %.
Při pohledu na strukturu dat je vidět, že v rámci specializovaných prodejen trpí všechny kromě lékáren a zdravotnických obchodů. Zkrátka – lidé šetří na všem kromě zdraví.
Maloobchod se s propadem tržeb dostává pod tlak slev. Mnozí lidé už žijí tím, že si v aplikacích vyhledávají slevy a podle nich nakupují. Maloobchod na to reaguje tím, že se snaží přitáhnout zákazníky skrze klubové karty. Ty umožňují obchodům sledovat své věrné zákazníky. Vědí, co budou nakupovat, kdy budou nakupovat, jaké množství budou poptávat a jak budou reagovat na slevy. Tím dokáží velké kamenné obchody svůj provoz optimalizovat a bojovat s e-shopy, které tyto informace mají z logiky svého působení a dosud díky nim nad klasickým obchodem vyhrávaly.
Tím se dostáváme k e-shopům. Jejich tržby klesají o 3,6 %. Dosud přitom rostly mnoho let. Nyní se zdá, že je trh saturován. E-shopů je hodně a všichni, kdo chtějí nakupovat online, tak už léta činí. Není kde brát nové zákazníky. Digitalizace se tím v tomto oboru vyčerpala. Je potřeba něco nového: způsob platby, způsob dodání apod. Pouze to přetáhne lidi z kamenných obchodů do digitálních.
Ohledně e-shopů jsem ale rezervovaný. Další růst e-komerce podle mě narazí na levici. Ta dlouhodobě po celém světě volá po extra dani pro e-shopy. Klasicky se uvádí, že si lidé v kamenném obchodě vyberou parfém a pak si ho koupí někde na webu. Kamenné obchody tím podle levice plní sociální roli, když zaměstnávají lidi, které na nichž parazitují e-shopy. Levice se domnívá, že to je selhání trhu, které se napraví právě daní na e-shopy.
Zajímavé je také podívat se na automobilový segment. Tady vidíme, že prodej aut rostl v září o 2,8 %. Když k tomu ale připočteme i opravy, roste tento oddíl jen o 1 %. To je přitom obrat trendu, protože ještě v červenci jsme zde viděli pokles o 7,5 %. Růst prodejů aut je divný. Neodpovídá sentimentu. Důvěra v ekonomiku je rekordně nízká a lidé větší nákupy odkládají. Poslední čísla tak vypadají jako odchylka od dlouhodobé trajektorie. Uvidíme, zda se tato odchylka potvrdí i v dalších měsících.
Ačkoli data za září vypadají optimisticky, bojím se, že to tak do budoucna nebude. Pesimismus bude přes zimu mezi spotřebiteli podle mě pokračovat. Stále panují mezi lidmi strachy o to, zda bude plyn a kolik bude stát. Sentiment podle mě ještě klesne a s ním i tržby.
Za celý rok 2022 očekávám pokles maloobchodu v rozmezí 2 až 3 %. Rok 2023 bude ještě horší.
Vladimír Pikora, hlavní ekonom investiční skupiny CFG
8. listopadu 2022