Vít Hradil: Útraty Čechů nadále svižně rostou, ovšem tendence k šetření se začíná ukazovat

Vít Hradil: Útraty Čechů nadále svižně rostou, ovšem tendence k šetření se začíná ukazovat

Tržby v českých maloobchodech (kromě motorových vozidel) v průběhu měsíce srpna vykázaly v reálném vyjádření meziroční pokles o 8,8 %, tedy znatelně výrazněji, než trh předpokládal (-6,5 %). Oproti červenci se pak tržby snížily o 0,7 %. Nominální útraty, tedy množství peněz, které Češi v obchodech utratily, naopak meziročně narostly o 6,7 % (po očistění o kalendářní vlivy) a o 0,5 % meziměsíčně (sezónně a kalendářně očištěno).

V reálném vyjádření poklesly prodeje ve všech sledovaných kategoriích s výjimkou farmaceutického zboží (+1,3 %) a kosmetických výrobků (+0,0 %). Nejdrtivější propad pak hlásí prodejny oděvů a obuvi (-15,1 %), výrobků pro domácnost (-13,2 %) a počítačového a komunikačního vybavení (-12,7 %). Nominální tržby, tedy objemy utracených peněz, meziročně nejvíce narostly u pohonných hmot (18,6 %) a naopak nejvýrazněji poklesly u výrobků pro kulturu a rekreaci (-2,4 %).

Nejnovější data podle očekávání ukazují, že si Češi z obchodů odnášejí výrazně méně zboží, než tomu bylo před rokem. Spíše než o důsledek skutečného šetření se ale podle nás jedná o efekt inflace. Samotný objem peněz, které Češi v obchodech utrácejí, naopak meziročně narostl o 6,7 %, tedy svižněji, než kolik činil růst průměrné mzdy. Průměrný Čech tak v srpnu neváhal v obchodech utratit větší část svého příjmu, než před rokem. Útraty pak vzrostly i ve srovnání s letošním červencem. Jen částečně to lze přitom vysvětlit nutností nakupovat dražší nezbytnosti, jako jsou například potraviny.

Nominální útraty poměrně svižně meziročně rostou i například u příslušenství pro motorová vozidla či u kosmetických přípravků. Skutečné šetření je momentálně znát hlavně u výrobků pro domácnost a těch určených pro kulturu a rekreaci. Ze širšího pohledu je ovšem již patrné, že právě zbytné kategorie – jako jsou oděvy, rekreace či zvelebování domácnosti – jsou na ústupu a útraty Čechů jsou čím dál více poháněny hlavně drahými nezbytnostmi. Tento trend bude podle nás pokračovat i v nadcházejících měsících, čemuž nasvědčuje nadále bídná ekonomická nálada mezi domácnostmi. To je pochopitelně špatná zpráva právě pro prodejce zbytného zboží.

Zdroj informací

Vít Hradil, hlavní ekonom, CYRRUS, a.s.

Datum

6. října 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Reklama

Page generated in 1.1817 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál