Jiří Jemelka: Třetí konkurenční výhoda, s níž můžete pracovat už dnes

Jiří Jemelka: Třetí konkurenční výhoda, s níž můžete pracovat už dnes

Vidím to všude kolem sebe. Přišlo těžší období a majitelé firem se snaží rychle dělat změny, aby se adaptovali na novou situaci. Problém je, že firma není vodní skútr, se kterým se kdykoliv můžete otočit na pětníku, ale spíše zaoceánská loď, která pluje jasně zvoleným směrem. A jak všichni víme, když u tak velké lodi chceme nastavit nový kurz, chvilku to trvá.

Řada firem bohužel postrádá dobrého kapitána, který bezpečně ví, kam jeho loď pluje a již dopředu sleduje veškerá možná úskalí, která by plavbu mohla ohrozit. Pokud totiž nebezpečí předjímáte dopředu a máte jasný plán X, který provedete v momentě, kdy se stane Y, dává vám to více času reagovat a zvyšuje to pravděpodobnost, že manévr bude úspěšný. Zvláště v případě, že vedle takového plánu máte k dispozici ještě nějaké zdroje, tj. nejedete tzv. na krev.

Čím jste unikátní?

Příprava na recesi začíná už tím, že se zamyslím, co tedy moje firma musí mít, aby na tom moři plném konkurence uspěla a nenabrala vodu při prvních větších vlnách. Dle mého názoru je nutné mít jednu ze tří konkurenčních výhod. Tou první je vysoce unikátní produkt nebo služba. To se samozřejmě může podařit, ale v dnešním globalizovaném světě je ta šance poměrně minimální.

Cena není všechno

Druhou možností je stlačit ceny natolik, že budete jako predátor doslova požírat konkurenci. Už Baťa říkával, že cena je diktátor, se kterým se velice špatně smlouvá. Ani tato výhoda není ale snadno realizovatelná. Zmíním příklad z minulosti, kdy se Polákům podařilo ovládnout trh nákladní kamionové přepravy, protože perfektně využili možnosti čerpání dotací. Ono, když koupíte kamion za 3,5 milionu a vaše konkurence za něj musí zaplatit milionů 7, můžete snížit ceny natolik, že je z trhu prostě vytlačíte. Ve většině odvětví ale cenou bojovat nemůžete, zvlášť když jste střední firma, a ne nadnárodní gigant.

To navíc je excelentní služba

Každý z nás ale může využít třetí konkurenční výhodu. A tou je perfektní služba zákazníkovi. Dodneška mě fascinuje, když zákazník hlásí nespokojenost nebo problém a lidé ve firmě před tím strčí hlavu do písku. Svoje pochybení nechtějí přiznat, a dokonce se skrývají před komunikací. Myslíte, že si takového zákazníka dlouhodobě udrží? Přitom stačí tak málo: omluvit se, vyřešit zákazníkovu bolest a nebrat jeho stížnost jako kritiku, ale spíše jako cennou zpětnou vazbu, kterou mohu využít k dalšímu vylepšení služby, již poskytuji.

Nadstandardní vztahy

Prozákaznický přístup a naprostá orientace na zákazníka je základním kamenem úspěchu každé firmy. Můžete mít průměrný produkt, který nabízíte za průměrně dobrou cenu, a přesto zvítězíte, pokud dokážete vybudovat nadstandardní vztahy se svými zákazníky. Unikátní službu ani nejlepší cenu na trhu nemůže mít každý. Avšak na této třetí konkurenční výhodě může začít pracovat každý z nás již dnes. Je to sice pracné, není to hned, ale bezpečně to přinese dlouhodobé výsledky, které firmě pomohou ke vzestupu a zajistí jí stabilní pozici na trhu. Když pak přijdou vlny, dokáže jimi bez větších potíží proplout a pokračovat o to rychleji v době, kdy bude byznysové moře zase klidné.

Nepotřebujete nejlepší produkt na světě. Nepotřebujete být ani nejlevnější na světě. Co potřebujete, je být plně orientováni na svého zákazníka a sloužit mu, jak jen nejlépe umíte.

Zdroj informací

Ing. Jiří Jemelka, MBA, zakladatel společnosti J. I. P. pro firmy

Datum

6. září 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Reklama

Page generated in 1.8065 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál