Prodeje elektromobilů a plug-in hybridů loni v Česku vzrostly o více než tři sta procent. Podle Centra dopravního výzkumu u nás jezdí přibližně deset tisíc aut s externím nabíjením. Politici se snaží řešit, aby bylo dostatek nabíjecích stanic. Máme ale dostatek kvalifikovaných automechaniků, která se o tato auta budou starat? Odpověď na tuto otázku a další názory k tématu servisování elektrických a hybridních aut nabízí ve svém komentáři Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car.
Hybridy a elektroauta mají sice stejný podvozek jako benzínová nebo naftová auta, avšak elektromotor, hybridní systém, napájení nebo baterie - to vše je výrazně jiné, než na co jsou automechanici zvyklí. Nároky na tuto profesi se výrazně zvyšují. Automechanik už nikdy nebude chlápek v ušmudlaných montérkách. Práce je odbornější, mechanici musí být více diagnostiky a autoelektrikáři. Proto by autoservisy měly začít rychle školit své zaměstnance. Bez kvalitní a propracované výuky se již neobejdou, nebyly by konkurenceschopní.
Majitelé elektro a hybridních vozů, ale také majitelé servisů si musí uvědomit, že dle platné legislativy nemůže mechanik bez proškolení na hybrid ani sáhnout. A to ani do hybridního ústrojí či baterie, ale vůbec na nic v takovém voze.
V současné době poskytují profesionální péči a servis o elektro a hybridní auta především autorizované servisy, z těch ostatních je připravených pouze zlomek. Vznikají ale nové typy servisů, které se inspirují trendem udržitelnosti. Jsou energeticky soběstačné a zakládají si na propracovaném systému proškolování svých servismanů, aby byli schopni pečovat o auta s nejnovějšími trendy.
Jedním z takovýchto servisů je i náš Quick Stop Car. Do dvou let plánujeme vybudovat 400 poboček kvalitních servisů po celé České republice. Budou fungovat jako franšízy. Všechny pobočky budou energeticky soběstačné a plné kvalitních automechaniků, kteří budou certifikovaní pro opravu všech aut na trhu.
Marek Zukal, jednatel franšízové sítě Quick Stop Car
24. května 2022