Mnohé společnosti z oblasti e-commerce jsou z posledních let zvyklé na dvouciferný růst a nyní je zaskočila nová situace v podobě poklesu prodejů. V době růstu firmy masivně investovaly do technologií, do velkých a moderních skladů a v očekávání dalšího růstu také do zásob zboží.
S uvolňováním pandemických opatření se nakupující postupně začali vracet do kamenných obchodů a s rostoucími cenami spolu s válečným konfliktem také začínají klesat objemy nákupů. V první fázi se nižší prodeje projevují u zboží, které není nutné kupovat okamžitě – oděvy, elektronika, nábytek, doplňky. V e-commerce rostou obavy z toho, že se nakoupené zásoby nepodaří prodat podle plánu, při černém scénáři by hrozilo i propouštění zaměstnanců, které firmy v minulých měsících těžko sháněly.
„Segment e-commerce rychle přivyknul na abnormální hodnoty růstu prodejů. Spousta firem stále ještě nepracuje s daty, která jejich podnikání nabízí. Při plánování rozvoje společnosti a nákupu zásob je třeba tato data využít, očistit údaje z jednotlivých období od anomálií, rozklíčovat nestandardní výkyvy a definovat skutečné trendy. Následně je možné aplikovat matematické metody, vyspělé algoritmy a spočítat budoucí prodeje a celkový vývoj trhu. Tyto softwarové nástroje se při správném nastavení vyvarují emocí z nestandardního vývoje a určují směr podložený daty. Jsem přesvědčen, že firmy se opět postupně vrátí k rozumnému růstu a investice do technologií a skladů z minulých měsíců se jim vyplatí."
Oto Hausmann, senior projektový manažer a konzultant, Logio
19. května 2022