Tržby maloobchodě se v březnu bez prodejů automobilů reálně meziročně zvýšily o 5,4 %. Trh přitom počítal se zhruba o jedno procento vyšším růstem (6,3 %). V meziměsíčním srovnání prodeje o 0,1 % poklesly. Ve srovnání s únorem se snížily tržby za pohonné hmoty (o 2,0 %), za potraviny nicméně o 1 % vzrostly.
Meziroční statistiky zůstávají stále zkresleny loňskými protipandemickými opatřeními. Vzhledem k loňské uzávěře pohybu mezi okresy není divu, že byl letošní březnový prodej pohonných hmot o 18,8 % vyšší. Rostly i tržby za nepotravinářské zboží (+8,4 %), naopak za potraviny poklesly (-1,8 %). Ještě více bylo loňské uzavření kamenných obchodů patrné na meziročních statistikách prodejů s oděvy a obuví, které vzrostly o 211 %. Internetovým obchodům naopak prodeje v meziročním srovnání klesají (v březnu o 19 %).
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly v březnu reálně meziměsíčně o 1,0 %, přičemž meziročně se snížily o 1,6 %. Na trhu je stále patrná převaha poptávky nad nabídkou automobilů, což se promítá do poklesu tržeb za jejich prodej a naopak jejich růstu za opravy motorových vozidel.
Celkově je na datech patrný negativní vliv razantního růstu spotřebitelských cen i zvýšené nejistoty, která souvisí s dopady války na Ukrajině. Spotřebitelský sentiment je nyní nejnižší od ledna 2013, což se do maloobchodních prodejů propisuje. Situaci částečně stále zachraňují naakumulované úspory domácností, nízká nezaměstnanost a snaha v některých oblastech dohnat odloženou poptávku (restaurace, volný čas, automobily). S ohledem na další rychlý růst spotřebitelských cen a propad spotřebitelské důvěry při snížení reálných mezd pro letošek čekáme od druhého čtvrtletí do konce letošního roku pozvolný pokles reálných výdajů českých domácností.
Jana Steckerová, Ekonomický a strategický výzkum, Komerční banka, a.s.
10. května 2022