Segment e-commerce v posledních letech nepřetržitě rostl. Změna chování spotřebitelů směrem k pohodlnému nakupování on-line přinesla mimo rychlý rozvoj segmentu i pozitivní změny v technologiích logistických služeb a sofistikaci procesu nákupu. Skokový nárůst e-commerce přišel v souvislosti s koronakrizí, kdy na internetu začali nakupovat i spotřebitelé, kteří doposud váhali, nebo preferovali kamenné prodejny. Nyní se zdá, že po dlouhé době dochází ke změně.
Jaké dopady na e-commerce má současná situace, kdy na evropskou ekonomiku doléhají důsledky covidu v podobě přerušení globálních logistických řetězců, a navíc válečného konfliktu na Ukrajině, jehož důsledky pociťujeme, ale zatím je nedokážeme v plné míře predikovat?
Přinášíme názor Petera Braunfelda, obchodního ředitele skupiny 123kurýr/123kuriér, která poskytuje balíkovou logistiku pro všechny, tedy v oblasti B2B, B2C, D2C a C2C na česko-slovenském území ve vlastní přepravní síti.
Musím říct, že došlo skutečně k citelnému poklesu obratu, a to hlavně v segmentech B2B a B2C. V oblasti doručování zásilek z firem na soukromé adresy, které u nás doposud představovalo 70 % z celkového počtu zásilek, se projevuje pokles „nákupní chuti“ obyvatelstva, což je ale očekávaný jev. Lidé nyní nakupují pouze nezbytné věci a jinak jsou šetrní. Po dlouhé době tedy dochází k poklesu přeprav pro e-commerce.
Nejcitelnější pokles je v drahých komoditách, které neslouží ke každodenní spotřebě. Nicméně citelný pokles je i v segmentu fashion. Na druhou stranu segment C2C, tedy zasílání balíků mezi soukromými osobami, je stabilní. Zde pokles nezaznamenáváme.
Co se týče výhledu na celkový nárůst spotřeby, je možné, že se přiblíží k normálu s nadcházející jarní sezónou a pěkným počasím, což vychází ze zkušenosti a srovnání s předchozími lety. Jak dalece se ale obratově přiblížíme plánovaným číslům, není ze známých příčin nyní predikovatelné.
Víte, aktuální pokles v e-commerce způsobilo více faktorů. Jedním z nich bylo i to, že „díky“ koroně došlo k přehřátí segmentu. Osobně si myslím, že segment ani tak extrémně neklesl, jen se vrátil do své „předkovidové“ úrovně. No a dalším faktorem je určitě geopolitická situace v Evropě a obava obyvatelstva o vlastní stabilitu a budoucnost.
Konkrétně v naší skupině se zatím snažíme ustát tlak na zvyšování cen našich služeb. Faktorů, které jsou proti nám je více. To není pouze cena pohonných hmot, ale i dalších vstupů, respektive režijních nákladů. Do jisté míry můžeme tento tlak absorbovat, ale bohužel ne do nekonečna.
Prozatím ne. Všechny sazby, které naši klienti platí, jsou aktuálně neměnné. V letošním roce bychom v České republice neradi přistupovali ke zdražování, ačkoliv je to velmi náročné. Situaci určuje do značné míry cena pohonných hmot a my chceme s našimi smluvními dopravci obchodovat opravdu korektně, což znamená velkou finanční zátěž. Ale na český trh jsme vstoupili teprve v loňském roce, a proto chceme našim klientům zachovat dohodnuté ceny, dokud nebudeme opravdu donuceni tlakem navyšování cen vstupních nákladů přistoupit ke korekci.
Peter Braunfeld, obchodní ředitel skupiny 123kurýr/123kuriér
7. dubna 2022