Maloobchodní prodeje v lednu meziměsíčně reálně vzrostly o 1,6 %, v meziročním srovnání pak o 8,5 %. Lidé utráceli za pohonné hmoty, kde tržby meziměsíčně stouply o 4,7 %, ale i za nepotravinářské zboží (+2,2 %). Naopak tržby za potraviny byly meziměsíčně mírně nižší. Meziročně se maloobchodní tržby bez motorových vozidel zvýšily o 8,5 %. Největší nárůst zaznamenaly segmenty, kde byly v loňském roce uzavřeny kamenné prodejny, tedy prodeje oděvů a obuvi. Zde tržby v meziročním srovnání vzrostly o téměř 200 %. Úrovně roku 2019 však ani tak dle statistického úřadu nedosáhly. O šest procent naopak v letošním lednu klesly prodeje přes internet, což bylo dáno vysokou srovnávací základnou z loňského roku. Určité zklamání přinesly tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které klesly reálně meziměsíčně o 2,3 %, přičemž meziročně se snížily o 10,1 %. Tržby se snížily jak za prodej motorových vozidel tak za opravy. Vzhledem k lepšící se situaci na trhu s automobily a výrobními díly, které se odehrávalo na začátku roku, jsme zde čekali zlepšení.
Další vývoj maloobchodních tržeb ovlivní vysoká inflace i obavy z ukrajinské krize. Spotřebitelská důvěra se pravděpodobně bude horšit, což se odrazí i na ochotě spotřebitelů utrácet, přestože jejich úspory stále zůstávají vysoké. V důsledků chybějících komponent se opět do problémů dostává i výroba automobilů, což se negativně promítne do vývoje jejich prodejů.
Jana Steckerová, Ekonomický a strategický výzkum, Komerční banka, a.s.
14. března 2022