Společnost Meta dříve známá jako Facebook po oznámení svých výsledků prudce klesla. Nejnovější údaje fiskálních výsledků za 4. čtvrtletí směřovaly k poklesu ceny akcií o více než 20 %. Začátek roku tedy nepřinesl do Zuckerbergovy společnosti dobrou náladu navzdory obstojnému zisku. Zisk na akcii za čtvrtý kvartál zaostával za očekáváními, která měla být 3,84 dolaru, ale realita přinesla pouze 3,67 USD. Tržby se vyšplhaly na 33,67 miliardy USD, tedy překonaly prognózy pouze o malou částku.
Bohužel mateřská společnost Facebooku, Meta, stále čelí protivětrům na trhu. Od jejího přejmenování a transformace zaměření na VR si mnozí slibují progresivní růst. Nejprve však přijde tvrdý pád. Ve 4. čtvrtletí vidíme neobvyklé zaostávání zisku společnosti a průměrný denní počet aktivních uživatelů Facebooku začal také stagnovat. Facebook zaznamenal ve čtvrtém čtvrtletí 2,91 miliardy uživatelů měsíčně, ale prognózy předpověděly 2,95 miliardy uživatelů.
Prudké poklesy způsobila také stagnace v oblasti prodeje reklamy. Technologický gigant bojoval s novými GDPR změnami od společnosti Apple v jejich operačním systému, které zadavatelům reklam ztížily zacílení a měření reklam na Facebooku a Instagramu. Příjmy z reklamy firmy Meta byly za čtvrté čtvrtletí 2021 ve výši 32,64 miliardy USD, což představuje nárůst o 20 %. Šlo hlavně o zisky ze sociálních platforem Facebook a Instagram. V zásadě pozitivní výsledek zastínila provozní ztráta ve výši 3,3 miliardy dolarů z oblasti metaverse, která tak snížila celkový čistý zisk o 9 % na 10,29 miliardy dolarů.
Z aktuálně potápějící se lodi však nemusí být vůbec Titanic. Plány a prognózy z dlouhodobého hlediska vypadají v případě společnosti Meta přímo futuristicky. Během několika let by mohla dospět do podoby, kdy „Meta vesmír“ slibuje, že nabídne skutečné pohledy, zvuky, a dokonce i vůně. Využití najde v různých oblastech, například digitální cestování by se mohlo stát skutečností, kdy si z pohodlí vašeho domova můžete prozkoumat starověké Řecko, navštívit města vašich snů či dopřát si extrémní zážitky. Virtuální realita by měla přinést kromě byznys využití i neomezené cestovatelské zážitky.
Lucia Žárská, hlavní analytička společnosti ProfitLevel
3. února 2022