Uplynulý rok se nesl zejména v duchu pandemie covid-19, která zasáhla prakticky všechna odvětví. Jednou z oblastí, které pandemie postihla nejvíce, byl ale bezpochyby mezinárodní obchod. Byli jsme svědky prudkého poklesu globální produkce, celý svět se potýkal s problémy v dodavatelském řetězci, jakým v moderní historii dosud nemusel čelit a v důsledku kterých vznikla na trhu významná nerovnováha mezi poptávkou a nabídkou zboží. Na změny, které pandemie přinesla, byli nuceni bezprostředně reagovat obchodníci a dodavatelé, své chování ale přehodnocovali také zákazníci.
Výsledkem rychlých a nečekaných změn byl zmatek na všech úrovních dodavatelského řetězce. Problémy, s nimiž se dodavatelský řetězec musel v uplynulém roce potýkat, nicméně velmi pravděpodobně potrvají i nadále. Návrat dodavatelského řetězce do stavu před pandemií podle odborníků nelze čekat dříve než v horizontu několika let, pokud vůbec. K vytvoření nové rovnováhy a obnovení zákaznické důvěry proto bude třeba, aby obchodníci přehodnotili svá dosavadní řešení a byli ještě flexibilnější a otevřenější trendům, jimž dalo uplynulé období prostor vzniknout.
Loňský rok ukázal, že neschopnost obchodníků pokrýt poptávku může být osudná. Ať už se firmy potýkaly s nedostatkem zboží z důvodu zpoždění dodávek ze zámoří, či neschopnosti správně předvídat, jak vysokou poptávku mohou očekávat, nedostupnost poptávaného zboží je ze strany zákazníků vždy vnímáno negativně. Není proto divu, že se novým standardem stávají nejen replenishment systémy, ale čím dál častěji také systémy pro redistribuci zboží, které byly dříve vnímány pouze spíše jako příjemný doplněk.
Čím automatizovanější a propracovanější systémy budou mít obchodníci k dispozici, tím lépe dokáží na poptávku reagovat a přizpůsobovat se zákazníkům. Vyhráno budou mít ti, kteří se naučí s objednávkami a vlastněným zbožím disponovat tak, aby neměli prázdné regály, ale ani přebytky, které budou řešit nevýhodnými slevovými akcemi. Slevy totiž mají negativní dopad nejen na ziskovost podnikání, ale také na reputaci značky.
Potřebu lépe optimalizovat skladové zásoby umocňuje také čím dál větší tlak na udržitelnost. Pandemie covid-19 měla totiž také světlejší stránky – podle dosavadních výzkumů přiměla zákazníky k tomu, aby byli výrazně vnímavější k ekologickým dopadům svého nákupního chování. Mnoho lidí se v průběhu pandemie vrátilo k lokálním nákupům u místních prodejců. Důvodem byla kromě snahy o podporu malých podniků také nespokojenost s velkou zátěží životního prostředí, kterou s sebou přináší nákupy online. Dá se proto očekávat nejen to, že se lidé budou postupně vracet do kamenných obchodů, ale také to, že aktivity podniků v oblasti ekologie a udržitelnosti budou stále důležitějším faktorem pro úspěch či neúspěch firmy.
Velkým tématem následujícího roku i let dalších bude také cirkulární ekonomika, trend, o kterém je stále více slyšet právě zejména v souvislosti s udržitelností a snížení uhlíkové stopy průmyslu a obchodu. Nalézt řešení, jak co největší množství zboží dokázat vrátit zpět do dodavatelského řetězce, využívat ho opakovaně, recyklovat i znovu prodávat, bude velkou výzvou. Ačkoliv rok 2022 zřejmě nebude rokem průlomovým, má velký potenciál být rokem, kdy se udržitelným řešením v duchu cirkulární ekonomiky položí základy.
Není tajemstvím, že zatímco kamenným obchodům pandemie příliš nepřála, e-commerce zažila v uplynulém roce výrazný vzestup. Online nákupy se staly standardem, na který si zvykli prakticky všichni zákazníci beze zbytku, včetně těch, kteří z něj dříve měli obavy. S jejich rostoucí oblibou však rostou také nároky na větší flexibilitu, a to zejména v otázce doručování. Doručování v režimu same-day, které bylo dříve spíše luxusem či výsadou několika konkrétních segmentů, se bude pomalu stávat nezbytností. Obchodníci, kteří svým zákazníkům dokáží dodat zboží v co nejkratším časovém úseku, co nejpřesněji a poskytnout o doručení maximální možné množství informací, budou mít v roce 2022 velkou konkurenční výhodu.
Aby bylo možné zajistit větší flexibilitu v oblasti doručování zásilek, bude pro firmy nezbytné zajistit řešení poslední míle. Technologie, které dnes mají logistické firmy na poslední míli k dispozici, dokáží zákazníkům poskytnout informace o tom, kde se jejich zásilka právě nachází, kdy ji mohou očekávat a všechno mezi tím. Technologie poslední míle může pomoci řešit také neočekávané události v průběhu doručování, jako například náhlé dopravní komplikace. Dá se očekávat, že dokonalá informovanost bude v následujícím roce klíčovým faktorem pro zákaznickou spokojenost.
Jak z výčtu některých z nadcházejících trendů vyplývá, následující rok by se měl nést zejména v duchu vzájemné spolupráce na jednotlivých úrovních dodavatelského řetězce a maloobchodu. Doby, kdy se firmy snažily veškeré kroky pokrýt vlastním řešením, jsou nenávratně pryč. Aby bylo možné zákazníkům dodat služby v kvalitě, jakou požadují, je třeba, aby firmy využívaly specializovaná řešení pro řízení skladových zásob, jejich redistribuci a pokud možno i následné doručení směrem k zákazníkům.
Je čím dál jasnější, že retail bude pod narůstajícím tlakem, aby technologicky držel krok s konkurencí v podobě dravé a rychle rostoucí e-commerce. Z chování zákazníků je evidentní, že kamenným obchodům rozhodně neodzvonilo. Aby ale zůstaly konkurenceschopné, musí se technologicky vyzbrojit, což se zdaleka netýká jen největších maloobchodních sítí.
Roland Džogan, spoluzakladatel startupu Ydistri
24. ledna 2022