Nejoblíbenější svátky v roce přicházejí, lidé se na ně připravují, nakupují dárky, zkrášlují si své domácnosti, pečou cukroví, plánují setkání s rodinou a přáteli a možná se chystají i na dovolenou. Také firmy často mění svůj běžný provoz v čase vánočním, chystají večírky a pořizují dárky, jak pro klienty, tak pro zaměstnance. Čekají nás již druhé Vánoce ovlivněné pandemií a je jenom na nás, jak využijeme zkušenost z předchozího roku a necháme si současnou složitou situaci pustit až k prostřené vánoční tabuli.
Hotelový segment je jeden z nejpostiženějších odvětví v této nejisté době. Na straně poptávky se potýkáme s úbytkem především zahraničních turistů. V našich resortech se podařilo přilákat velké množství českých klientů, ale podstatným způsobem se mění způsob rezervace. Většina lidí objednává na poslední chvíli, je zde vidět velká míra nejistoty, nikdo neví, jaké nařízení bude platit za měsíc, týden a někdy ani za několik dní. Plánování a rezervace zimních pobytů během léta je dávno minulostí.
Na straně nabídky se nám zvedají ceny snad všech vstupů a ani trh práce není našemu odvětví příliš nakloněn. Nedostatek zaměstnanců, který trápí všechny obory, je pro hotelový segment velmi zásadní. Mezi potenciálními zaměstnanci panuje znatelná nedůvěra v obor, který byl na tak dlouhou dobu zasažen.
Kongresová turistika, jako další naše podstatná klientská skupina, se začínala v létě pozvolna probouzet, těšili jsme se na uspořádání velkého množství vánočních firemních večírků, které byly v podstatě bez rozdílu všechny zrušeny. Konference, teambuildingy, firemní vánoční večírky a eventy byly buď zcela odvolány nebo v tom lepším případě přesunuty na později. Zachovány jsou pouze menší většinou profesní akce, kde se kontroluje bezinfekčnost a dodržují všechna platná pravidla.
Překvapivě nedochází k rušení rezervací jednotlivců a rodin, což nás velmi těší. Lidé věří, že si užijí zimní dovolenou, která jim často byla v loňském roce odepřena. Láká je odpočinek na čerstvém vzduchu na horách, na všech resortech poskytujeme bezpečné prostředí s vysokými hygienickými standardy.
Obecně se snažíme o velmi racionální přístup zdravého rozumu ke koronakrizi, a to s respektem ke státním nařízením. Volíme takovou cestu, která nám umožňuje chránit zdraví našich zaměstnanců a zajišťovat fungování našich hotelů a ostatních provozů. Všechny naše zaměstnance, ať již očkované nebo neočkované testujeme 2x týdně již od konce října. Jakmile se v některém týmu prokáže pozitivní antigenní test, okamžitě necháme všechny otestovat PCR, a tak likvidujeme nákazu v počátku a chráníme zdraví našich zaměstnanců. Zároveň motivujeme pravidelně všechny zaměstnance k očkování a to tak, že vytrvale vysvětlujeme a na konkrétních příkladech z naší praxe ukazujeme, že je opravdu naprosto jednoznačně výhodnější se očkovat, abychom neohrozili sebe ani své kolegyně a kolegy v týmu a samozřejmě naše rodiny doma. U nás je situace složitější v tom, že naši kolegové se neustále pohybují mezi lidmi a i když používají ochranné prostředky a dodržují všechna hygienická pravidla, je možnost nákazy vyšší.
Vánoční večírky pro naše zaměstnance jsme zcela nezrušili, rozhodli jsme se je udržet v méně náročném módu, co do počtu účastníků, takže alespoň v rámci jednotlivých týmu. Vím, že některé firmy zcela zrušily večírky nebo je přesunuly online anebo, když byly více prozíravé, uspořádaly vánoční mejdan na podzim.
Uvědomujeme si, že naši zaměstnanci jsou pro náš byznys klíčoví. Jsou to právě oni, kdo dodávají kvalitní službu a vysokou úroveň zákaznického servisu, proto o ně maximálně pečujeme. Běžně jsme pro naše zaměstnance a jejich rodinné příslušníky pořádali dětské mikulášské večírky a vánoční oslavy. Kromě již zmíněného menšího večírku v rámci týmu, chceme našim zaměstnanců alespoň vyjádřit poděkování za jejich zvýšené úsilí vánočním překvapením v podobě hodnotného dárku nebo zážitku. Vážíme si jejich obětavého přístupu, kdy za ztížených pracovních podmínek, jako je nošení respirátoru po celou pracovní dobu, úklid a dezinfekce po každém hostu, teď navíc kontrola bezinfekčnosti každého návštěvníka, nepřestali fungovat a odváděli maximální výkon. Za poslední dobu si prošli úplným uzavřením provozů, a s tím spojenou nejistotou, zda nepřijdou o práci, dále si vyzkoušeli částečné otevření a další režimy fungování, které se velmi často měnily.
Petra Slabá, HR ředitelka OREA HOTELS s.r.o.
8. prosince 2021