Od 1. listopadu začala platit nová opatření proti šíření nemoci Covid-19. Pro hotelové provozy a restaurace to znamená povinnost kontrolovat hostům potvrzení bezinfekčnosti. Toto nařízení chápeme, rozumíme tomu, že při takto výrazném nárůstu nemocných, a s tím souvisejícím počtem hospitalizovaných, muselo přijít určité opatření. Snažíme se k tomu přistupovat zodpovědně a chránit tak zdraví, jak všech hostů, tak našich zaměstnanců. Opatření akceptujeme a doufáme, že přinese ovoce, a nedojde na samotné zavírání provozů.
Nejedná se o novinku, již od května museli mít všichni ubytovaní hosté potvrzení o očkování nebo negativní výsledek PCR, antigenního testu nebo potvrzení o prodělání nemoci. To samé platilo v restauracích, dnešní opatření se liší v tom, že odpovědnost za kontrolu byla zcela přenesena na personál našich hotelů a restaurací. Host přijede na hotel a při ubytování na recepci jednoduše zkontrolujeme i jeho potvrzení bezinfekčnosti. Prokázat se může jak aplikací v telefonu, tak papírovou formou. Obsluha ověří platnost certifikátu. Pokud host žádným potvrzením nedisponuje, nabídneme mu možnost otestovat se na místě antigenním testem.
V době, kdy přijíždějí hosté, se samozřejmě na recepci stane, že se zde shromažďuje poměrně hodně lidí. To není příjemné pro hosty, ale ani příliš bezpečné z hlediska pandemie, proto se snažíme celý proces urychlit. Zjišťujeme si například předem časy příjezdů hostů, a když očekáváme velký nápor lidí, tak jednoduše posílíme kapacitu recepce. Je to určitá práce navíc, s kterou jsou spojeny dodatečné náklady, ale má smysl a chrání jak hosty, tak náš personál.
Naši zaměstnanci se novému nařízení museli rychle přizpůsobit a díky jejich flexibilitě nemáme na provozech problémy s těmito kontrolami.
Na hostech i na personálu je ale již vidět určitá polarita, jedni chtějí nosit roušky a dívají se přes prsty na ty, co pravidla nedodržují, i u nás se samozřejmě ojediněle objeví hosté, kteří respirátory odmítají a nevidí v nich smysl. Snažíme se vhodnou formou komunikovat potřebu pravidla dodržovat, a přitom ale nenaštvat druhou polovinu.
Náklady navíc jsou již od počátku epidemie spojené se zvýšenými požadavky na dezinfekci, ochranné prostředky, antigenní testy a prostorové úpravy např. v restauracích atp. I přes aktuální problém s nedostatkem personálu, musíme navyšovat kapacity, které alokujeme na tyto aktivity spojené s testováním a kontrolou v rámci covidových opatření.
Minulý rok jsme se učili s novou situací žít a náklady navíc jsme brali jako dočasné, dnes už s nimi musíme běžně počítat i do našich rozpočtů dlouhodobě.
Zvyšující se čísla s napětím sledujeme, zatím jsme nezaznamenali úbytek domácích hostů, obáváme se situace, kdy se Česká republika stane na cestovatelské mapě především pro sousední země tmavě červenou, například pro Německo je již od 14. listopadu vysoce riziková destinace. Pak nám budou rychle ubývat turisté z okolních států, kteří nebudou považovat Českou republiku jako bezpečnou destinaci. Jsme si vědomi toho, že se mění požadavky našich zákazníků a covid jednoduše přinesl další kritérium pro výběr dovolené, a to bezpečnost destinace z hlediska pandemie.
Za účelem zvýšení bezpečnosti jak našich hostů, tak našich zaměstnanců již od minulého týdne testujeme všechny naše zaměstnance dvakrát týdně antigenními testy, a to jak neočkované, tak očkované!
Pokud můžeme kontrolami a testy na našich provozech zabránit dalšímu růstu nově nakažených a hlavně hospitalizovaných, jsme připraveni tímto způsobem pomoci. Chceme nabídnout maximálně bezpečné prostředí jak pro naše hosty, tak pro naše zaměstnance.
Petra Slabá, HR ředitelka OREA Hotels & Resorts
16. listopadu 2021