Po velmi nepříznivých srpnových statistikách tuzemské průmyslové produkce, kdy během druhého prázdninového měsíce výroba spadla o 3,2 %, jsme předpokládali, že září bude přeci jenom lepší. Srpen je tradičně poznamenán celozávodními dovolenými, které si tentokráte zejména firmy v automobilovém průmyslu protáhly. Důvodem ale nebyl nezájem o auta, naopak. Ta by se prodávala, kdyby byla. Zejména absence čipů plní odstavné plochy automobilek nedokončenými vozy. A bohužel září na tom nic zásadního nezměnilo. Meziměsíční pokles průmyslové produkce byl dokonce o desetinu procenta hlubší, když dosáhl -3,3 %.
Proti loňskému září tak byl objem produkce nižší o celá čtyři procenta, ještě v srpnu přitom produkce byla meziročně o 1,4 % vyšší. Tady se jednoznačně projevuje problém v automobilovém průmyslu. Ten vloni po ukončování lockdownů před létem silně posiloval, teď je tomu úplně obráceně. Primárně ne kvůli covidu, ale již zmíněnému nedostatku komponent pro výrobu. Produkce automobilového průmyslu byla v září meziročně nižší o 33,5 %. Vzhledem ke kompletní uzavírce ve Škodě Auto ve dvou říjnových týdnech budou statistiky za minulý měsíc ještě horší.
Český průmysl jednoznačně zaostává za celkovou výkoností ekonomiky. Podle předběžného odhadu ČSÚ vzrostl tuzemský reálný HDP během třetího kvartálu mezičtvrtletně o 1,4 %, průmyslová produkce naopak během tohoto čtvrtletí poklesla o 1,7 %.
V celoročním hodnocení předpokládáme, že si český průmysl polepší o 8,5 %. Pohled na toto meziroční číslo je ale výrazně zkreslen loňským covidovým propadem o 7,1 %. Ten výrazně snížil statistickou základu. Na předpandemické úrovně se tuzemský průmysl dostal v objemu produkce ještě před koncem loňského roku. Letos rozhodně neroste, naopak.
Jan Vejmělek, Hlavní ekonom, Vedoucí odboru Ekonomický a strategický výzkum, Komerční banka
8. listopadu 2021