Index nákupních manažerů v říjnu klesl na hodnotu 55,1 bodů z předchozích 58,0 bodů, což bylo pod všemi odhady analytiků. Výsledek je stále nad padesátibodovou hranicí oddělující expanzi od kontrakce, ale jeho úroveň je nadhodnocena problémy v subdodávkách, které vedou k protahování dodavatelských termínů.
Zpráva uvádí, že v říjnu došlo ke zpomalení růstu nových zakázek i výroby. Negativně tentokrát vyznívá i srovnání s Německem i celou eurozónou, kde byl pokles aktivity o poznání pomalejší, a index se nachází nad úrovní ČR. Kromě nedostatku klíčových vstupů do výroby uvádí jako důvod omezení produkce i slabší poptávku.
Nepřekvapí, že problémy byly nejpatrnější v automobilovém průmyslu. Z tohoto sektoru lze za říjen očekávat velmi slabá čísla, když automobilky samy oznámily omezení výroby. Z tohoto titulu ovšem pozitivně vyznívá poslední zpráva o obnovení části provozů automobilky Škoda Auto od listopadu. I blízký výhled ale zůstává nejistý a počítáme tak i nadále s proměnlivým výkonem průmyslu v závislosti na dodávkách komponent do výroby. Za celý letošní rok jsme počítali s růstem průmyslové výroby lehce nad 10 %, ale tragický nedostatek komponent ve druhé polovině roku vedl ke snížení tohoto odhadu na 8,5 %.
Česká koruna před zveřejněním indexu nákupních manažerů posílila do blízkosti hladiny 25,60 CZK/EUR, ale v reakci na slabou úroveň indexu oslabila na 25,64 CZK/EUR. Hlavní slovo k vývoji kurzu koruny ale tento týden bude mít zasedání americké a později české centrální banky.
Michal Brožka, Senior Economist, Investment Banking, Komerční banka
1. listopadu 2021