Prudký růst cen, který zaznamenaly snad všechny obory, se začíná projevovat v nákupním chování. Zákazníci mírní své nadšení. Ti, kdo si našetřili a po otevření ekonomiky díky odložené spotřebě nakupovali, už nechtějí platit za některé zboží a služby tak závratné sumy a jejich útraty začaly zpomalovat. V segmentu interiérových dveří, který pandemii překonával obratově nadstandardně, se návštěvnost prodejen v září snížila o 10 až 15 %, a to srovnáváme již se slabým měsícem roku 2020.
Existuje skupina lidí, která sice stále má finanční prostředky, ale odrazuje jí enormní nárůst cen. Věří, že se to musí někde zastavit, a tak raději vyčkává.
Jiní zákazníci nakupují dveře v rámci větší rekonstrukce, dveře jsou pouze menší položkou v celkovém rozpočtu. I když cena dveří tak zásadně neroste, jinak je to ale s ostatním stavebním materiálem a cenou práce. Zde inflace často dosahuje až dvouciferných procent. Nasčítáno s prodlevami z důvodu nedostatku materiálů a nutnosti odkládat práce dochází často k pozastavení celých stavebních projektů, tedy i objednávek dveří. To se týká zejména menších stavebních projektů.
Segment dveří je také ovlivněn dostupností půjček a hypoték, které také podražují, a ne každý na ně dosáhne. Výpadky zásobování v dalších oborech mají také vliv na nákupní chování. Zaměstnancům v automobilovém průmyslu hrozí odstávky, snížení příjmů anebo dokonce propouštění, což je další skupina lidí, která bude nakupovat opatrněji. Obecně lidé zřejmě začínají spekulovat a raději vyčkávají na zlevnění.
Ceny interiérových dveří jsme od začátku roku ve srovnání s cenovými skoky dalších stavebních materiálů a výrobků zvyšovali jen mírně. Cena našich dveří od ledna roku 2021 rostla postupně, v současné době se pohybuje o 20 až 25 % výše než na začátku roku. Máme však informace, že některé stavební práce a materiály se zdražují i o 100 % během tří měsíců.
V současné době se stále velmi dobře nakupuje v hobby marketech, kde je zájem převážně o levnější, ale kvalitní a okamžitě dostupné dveře. Důležitým faktorem je, že si je zákazník koupí a rovnou odnese domů a nečeká několik týdnů, či měsíců na dodání. V době, kdy nejsou materiály a ceny každý měsíc rostou, je to velká přidaná hodnota pro zákazníka.
Naše franšízové prodejny, kde se nakupují dražší výrobky, však zaznamenaly 15% pokles návštěvnosti oproti loňskému září. Celé léto, od června až po srpen, jsme dosahovali rekordních čísel v objednávkách, ale v září začal růst objednávek a nákupů zpomalovat. Může to být jeden z prvních signálů pro celý stavební segment, že lidé budou v utrácení opatrnější.
Segment, kde se objednává zásadně více než v loňském roce, jsou developerské projekty. Větší stavby se nezastavily. Nyní máme podepsáno na příští rok více zakázek než v celém minulém roce. Spolu s hobby markety se jedná o stále rostoucí segment.
Vzniká zde nový nákupní fenomén – neúměrně dlouhá doba dodání spojená s masivním zdražováním! My jsem se snažili předzásobit nejdůležitějšími materiály, abychom stále dodržovali akceptovatelné termíny dodání. Dnes jsme schopni dodat většinu našich výrobků do 6-7 týdnů, zatímco trh dodává mezi 12 až 14 týdny. Připravili jsme se také na to, že lidé budou preferovat levnější varianty dveří.
Nemyslím si, že se jedná o začínající krizi, ale spíše o dobu vyčkávání, co se bude dít. Bohužel se zatím neobjevují žádné pozitivní signály na oživení poptávky. Dalším negativním faktorem je bezesporu prudký nárůst cen energií, který se dotkne všech firem a domácností a brání návratu ceny na úrovně, na které byli zákazníci ještě donedávna zvyklí. Lidé celé léto pořádali nákupní závody, aby nakoupili ještě před zdražením, a najednou jako by závody skončily. Víme, že nákupy zpomalují a netušíme, kdy se zase rozběhnou. A v tom určitě nejsme sami.
Martin Dozrál, generální ředitel společnosti SOLODOOR
20. října 2021