Michal Brožka: Maloobchod sílí, ale prodej aut je stále slabý

Michal Brožka: Maloobchod sílí, ale prodej aut je stále slabý

Maloobchodní tržby v ČR bez zahrnutí prodeje aut v červenci vzrostly meziměsíčně o 0,5 %, tedy velmi podobnou rychlostí jako v červnu. V meziročním vyjádření to představuje růst o 3,1 %, což bylo prakticky v souladu s naším odhadem, ale téměř dva procentní body pod mediánem očekávání analytiků. Nutno dodat, že letošní červenec měl meziroční kalendářní nevýhodu v podobě dvou chybějících pracovních dnů. Po očištění o tento faktor činil reálný růst tržeb v maloobchodu 5,5 % po červnovém tempu 6,7 %. Toto zpomalení je přirozeně dáno rostoucí srovnávací základnou z minulého roku, kdy podobně jako letos ekonomika fungovala při téměř plném rozvolnění protipandemických opatření.

Tahounem prodejů jsou je stále prodej přes internet, kde meziroční růst činí stále vysokých 15,3 %, přičemž je zde v průměru minimální meziroční cenový růst. Z hlediska sortimentu specializovaných prodejen je stále vysoký prodej počítačového a komunikačního zařízení (11,9 % meziročně), kde ceny meziročně klesají o 2,4 % a výrobků pro domácnost (5,2 %), kde ceny naopak vzrostly o 4,5 %. O tom, že lidé více cestují, svědčí i meziroční reálný růst prodeje pohonných hmot o 2,5 % a to navzdory tomu, že zde činí meziroční cenový růst necelých 16 %.

Čemu se naopak stále nedaří, jsou prodej a opravy aut. Zde tržby v červenci meziměsíčně opět klesly, tentokrát o 1,5 %. To znamená meziroční růst o 4,4 % po očištění o kalendářní efekty a pokles o 2,6 % bez očištění. Slabé prodeje aut pravděpodobně do značné míry souvisejí s problémem nedostatečné nabídky a delšími čekacími lhůtami.

Celkové maloobchodní tržby se zahrnutím motoristického segmentu v červenci meziročně rostly o 1,5 % (neočištěno), když náš odhad činil 2,8 % a tržní očekávání 3,6 %. Zvýšení spotřebitelské důvěry indikuje pokračování růstu maloobchodu bez prodeje aut i v dalších měsících. Za celý rok naše prognóza počítá s růstem maloobchodu bez zahrnutí prodeje aut poblíž 3 %.

Růst spotřebitelských výdajů je argument podporující navyšování úrokových sazeb. Na konci září čekáme zvýšení hlavní úrokové sazby ČNB na 1,0 %.

Zdroj informací

Michal Brožka, Senior Economist, Investment Banking, Komerční banka

Datum

7. září 2021

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Reklama

Page generated in 1.6986 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál