Michal Merta: Vishing jako další forma podvodného jednání

Michal Merta: Vishing jako další forma podvodného jednání

Vishing techniky jako jednu z forem sociálního inženýrství zaznamenáváme stále častěji. Možná jste si všimli, že po přihlášení do internetového bankovnictví na toto nebezpečí upozorňují i banky. Jde o podvodnou metodu, kdy se volané podvodníci snaží oslovit nejčastěji jako klientští pracovníci banky a vylákat z nich přístupové údaje k účtům.

Telefonáty vypadají důvěryhodně, protože volající bývají často rodilí mluvčí, navíc se ozývají z čísel, která připomínají klientské linky konkrétní banky. Pod nátlakem své oběti nutí k vyzrazení autorizačních kódů, případně jiných citlivých údajů. Varovat by oslovené měly právě nezvyklé požadavky, když už si neuvědomí, že klientské linky slouží pro volání do banky, nikoli z ní.

Já vždy doporučuji držet se jednoduchého pravidla: pokud je pro Vás daný hovor neočekávaný a překvapující, nic nevyzrazujte a hovor ukončete. Poté sami zavolejte svému bankéři nebo na zákaznickou linku a pravost daného telefonátu ověřte. Třeba tím zachráníte jiné zákazníky, kteří jsou méně obezřetní. Je ale bohužel pravda, že samotné banky mají velmi omezené možnosti své klienty před vishingem bránit a spolupráce s policií je relativně zdlouhavá. Útočník totiž nemá problém zřídit si nové číslo během několika sekund.

 

Zdroj informací

Michal Merta, odborník na bezpečnost a ředitel Cyber Fusion Centra v Accenture ČR

Datum

8. června 2021

Hledáme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Reklama

Facebook

Page generated in 1.7005 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál