Facebook, OECD a Světová banka zkoumají stav malých podniků po pandemii COVID-19

Facebook, OECD a Světová banka zkoumají stav malých podniků po pandemii COVID-19

Pandemie COVID-19 neohrozila pouze veřejné zdraví, ale vyvolala také ekonomickou krizi, která obzvláště tvrdě dopadne na malé a střední podniky - od kaváren, přes knihkupectví až po instalatéry. Podle dat z průzkumu iniciovaného společností Facebook, OECD a Světovou bankou zaznamenalo 62 % českých malých podniků v porovnání s předcházejícím rokem výrazný pokles tržeb.

Malé podniky v současnosti čelí obrovské výzvě. Aby bylo možné celou situaci zmapovat a zasaženým podnikům efektivně pomoci, přichází společnost Facebook ve spolupráci se Světovou bankou a OECD se Zprávou o stavu malých podniků ve světě. Dotazování se zúčastnilo přes 30 000 podnikatelek a podnikatelů figurujících na Facebooku, z více než 50 zemí světa, mimo jiné i z České republiky.

Podle dat z provedeného průzkumu průměrně více než čtvrtina malých podniků z celého světa musela mezi lednem a květnem tohoto roku zavřít svou provozovnu - v některých zemích se jednalo dokonce o více než 50 %. Třetina podniků byla nucena z důvodu koronavirové krize redukovat pracovní personál, v České republice se přitom jednalo o 23 % firem. Může se jednat o varovný signál, který by mohl značit příchod krize zaměstnanosti.

Z průzkumu rovněž vyplývá, že oblasti turismu a pohostinství pociťují břímě zákazů a omezení spojených s COVIDem (a tedy i úbytek zákazníků) nejsilněji – kolem poloviny podniků v těchto sektorech muselo své podnikání přerušit. Nejhůře pak situace dopadla na nejmenší podniky, jejichž vlastník je zároveň provozovatelem.

Koronavirová krize rovněž poukázala na rozdíl mezi podnikateli a podnikatelkami. Firmy vlastněné ženami mají v porovnání s těmi ve vlastnictví mužů o 7 % vyšší šanci, že budou uzavřeny. Vyšší je také pravděpodobnost, že jsou koncentrovány právě v těch sektorech, na něž dopadají vládní omezení nejsilněji.

Podle průzkumu se navíc podnikání přesouvá ještě více do online prostředí. Podle uveřejněných výsledků téměř polovina (47 %) dotázaných českých podniků uvedlo, že se v posledním měsíci nejméně čtvrtina jejich tržeb uskutečnila online.

Podnikatelé mají někdy i hroší kůži - podle průzkumu téměř tři čtvrtiny těch, kteří museli své obchody uzavřít, v průběhu dotazování očekávali, že hned po uvolnění omezení budou moci znovu otevřít své podniky. Optimismus si i během této kritické situace zachovalo neuvěřitelných 71 % českých podnikatelů (odpověď na otázku, zda jsou optimističtí ohledně budoucnosti jejich podnikání).

Pomocnou ruku jim v tomto případě podává i společnost Facebook, jejíž služby a produkty (jako například Facebook, Instagram, Messenger nebo WhatsApp) využívá více než 160 milionů podniků napříč celým světem. V nedávné době spustila například Facebook Shops (pro usnadnění online prodeje) a vytvořila Business Resource Hub (pro vzdělávání, rady a informace pro podnikatele).

Cesta k oživení ekonomiky je trnitá a řada podniků bude dost možná potřebovat podporu vlády či jiných institucí, aby se vrátila na trh. Zadavatelé průzkumu doufají, že tato zpráva napomůže k identifikování oblastí, kde může institucionalizovaná podpora pomoci nejvíce. Vzniklá situace je náročná pro všechny podnikatele na celém světě a společnost Facebook je odhodlaná udělat vše, co je možné, aby jim pomohla.

Zdroj informací

Facebook a NejBusiness.cz

Datum

20. července 2020

Page generated in 1.2313 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál