Ministr Kupka: Jednání o podobě nové emisní normy EURO 7 vstupují do rozhodující fáze

Ministr Kupka: Jednání o podobě nové emisní normy EURO 7 vstupují do rozhodující fáze

Navrhovaná podoba nové emisní normy EURO 7 se musí změnit, jinak ohrozí konkurenceschopnost evropského automobilového trhu vůči zbytku světa. Na tom se shodl ministr dopravy Martin Kupka se šéfy automobilek Renault, Hyundai, Iveco a DAF, se kterými debatoval v Mnichově v rámci kulatého stolu o aktuálních výzvách, kterým čelí automobilový průmysl.
Jednání se účastnil i německý spolkový ministr dopravy Volker Wissing. Česká republika je v čele států, které prosazují racionálnější podobu emisní normy, kterou navrhla Evropská komise. Další kolo důležitých jednání o její konečné podobě se uskuteční ještě v průběhu září.

„Jednání o nové podobě emisní normy EURO 7 vstupují do své horké fáze. Česká republika je aktivní a bojujeme za to, aby se do kompromisního návrhu dostalo maximum našich požadavků. Už se nám podařilo například dosáhnout toho, že EURO 7 by se nemělo vztahovat na autobusy. Stále je však nutné vyřešit celou řadu sporných bodů, termíny účinnosti počínaje a emisními limity konče. Budeme v těchto oblastech navrhovat další změny znění normy,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Úřadující španělské předsednictví by mělo členským státům představit v pořadí již pátý kompromisní text návrhu emisní normy. Ambicí španělského předsednictví je přijetí obecného přístupu, tzv. pozice Rady, na zasedání Rady pro konkurenceschopnost COMPET 25. září. Ještě předtím bude vyjednávání probíhat na úrovni velvyslanců v Coreperu I.

Emisní norma EURO 7 přinese více škody než užitku

Zástupci automobilek na jednání připomněli, že celý automobilový sektor se zavázal ke snižování negativních dopadů dopravy na životní prostředí. Přísná emisní norma EURO 7 by mohla mít v konečném důsledku negativní vliv na toto úsilí, protože by odvedla velké množství financí, které chtějí automobilky investovat do vývoje technologií pro nízkoemisní mobilitu.

„Zástupci předních světových automobilek vidí v návrhu stejné problémy, jako my. EURO 7 v navržené podobě znamená více škody než užitku. Je důležité, aby byl evropský automobilový trh konkurenceschopný, protože v České republice, Německu a dalších evropských státech na něm závisí stovky tisíc pracovních míst, které může špatně připravená emisní norma ohrozit. Navíc osobní automobil je pro spoustu Evropanů nutností, nesmí se stát nedostižným luxusem. To by vedlo pouze k sociálním otřesům,“ zdůrazňuje Kupka.

Česká vláda od prvního zveřejnění návrhu nové emisní normy bojuje za její zmírnění. Pod vedením ministra Kupky byla vytvořena koalice názorově blízkých zemí. Česká republika, Francie, Itálie, Slovensko, Rumunsko, Bulharsko, Maďarsko a Polsko na počátku června představily společný poziční dokument, ve kterém požadují změnu návrhu EURO 7. Pozice České republiky k zásadním otázkám zůstává beze změny.
Nadále je nejdůležitějším požadavkem prodloužení dat vstupů v platnost a jejich navázání na prováděcí akty. Česká republika také usiluje o jasnější specifikaci a diskuzi nad dalšími částmi návrhu. Jako problematické se jeví aktuální podoba On-Board-Monitoring, tj. systému měření emisí přímo na palubě vozidla, nebo takzvané okrajové podmínky měření.

Jednání se zástupci automobilek, které ministr Kupka inicioval, se uskutečnilo na okraj mezinárodního automobilového veletrhu IAA Mobility, jehož slavnostního zahájení se ministr Kupka také zúčastnil.

Zdroj informací

Ministerstvo dopravy České republiky a NejBusiness.cz

Datum

13. září 2023

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.8811 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál