Vědci pomůžou přitáhnout turisty na méně navštěvovaná místa

Vědci pomůžou přitáhnout turisty na méně navštěvovaná místa

Vědci pomohou obcím i krajům při strategickém plánování kulturního cestovního ruchu. Inspirací budou i osvědčené postupy z míst v jiných zemích, kde řeší podobné výzvy. Cílem mezinárodního projektu, který v prosinci po třech letech končí, bylo vytvořit nový přístup k chápání a propagování kulturního cestovního ruchu. Odborníci se zaměřili i na podporu znevýhodněných oblastí. Projekt financovaný Evropskou komisí v rámci výzvy HORIZONT 2020 koordinují vědci z Mendelovy univerzity v Brně, zapojených je do něj 15 univerzit a výzkumných ústavů z Evropy, Velké Británie a Izraele.

Nástrojem pro hodnocení cestovního ruchu na jednotlivých místech je interpretační model SPOT-IT, který funguje na bázi geografických informačních systémů. „Zahrnuje databázi map a informací z různých koutů světa, vyhodnotí, co je pro konkrétní území nejvhodnější, pokud jej chceme využít k rozvoji kulturního cestovního ruchu,“ vysvětlila Milada Šťastná z Ústavu aplikované a krajinné ekologie Agronomické fakulty MENDELU. Program byl vytvořen a testován na datech z případové studie v Izraeli a uzpůsoben specifikům partnerských států.

Cílem je přispět k udržitelnému rozvoji kulturního cestovního ruchu, který zohledňuje zájmy více stran, tedy například i periferních oblastí. „Umožní navrhnout strategie pro zakládání, propagaci a marketing nových i stávajících atraktivit na základě osvědčených postupů z míst v odlišných regionech s podobnými podmínkami,“ vysvětlila Šťastná. Je určen primárně pro starosty obcí, zástupce státní správy nebo pracovníky destinačních managementů, tedy pro uživatele v rozhodovacích pozicích, kteří se problematikou zabývají. „V neposlední řadě umožní také odhalit potenciál území pro rozvoj cestovního ruchu, tedy prezentovat nejen lokality, které již získaly atraktivitu v rámci kulturního turistického ruchu, ale i ty, které ještě nebyly objeveny,“ upřesnila Šťastná.

Vědecký tým se proto zaměřil i na možnosti využití potenciálu venkovských oblastí. „SPOT-IT pomůže navrhnout, jak zatraktivnit konkrétní území tak, aby to bylo udržitelné, přestože se do těchto míst prioritně za kulturou necestuje. Mojí vlastní motivací bylo poukázat na krajinu jako kulturní dědictví, většina obyvatel ji tak totiž nevnímá, i přesto, že je vždy spojena s nějakým příběhem a má svou historii,“ zdůraznila Šťastná.

Do projektu zaměřeného na turismus zasáhla i omezení související s pandemií COVID-19. Vědci proto využili jedinečnou možnost sledovat vývoj a postupnou obnovu cestovního ruchu v průběhu i po odeznění pandemie. „Jednoznačně se potvrdilo, že lidé znovu objevili krásy a výhody lokálních míst, navštěvovali zejména venkovské oblasti a přírodní památky, a i po uvolnění opatření proti COVIDu je tato forma cestovního ruchu stále atraktivní a hojně využívaná,“ vyzdvihla vědkyně.

Jednotná definice kulturního cestovního ruchu sice neexistuje, ale hlavní roli v ní pro turisty hraje kulturní aspekt. „Kulturní cestovní ruch je chápán jako přesun obyvatel na místa, která mají kulturní přesah. Může jít o klasické návštěvy muzeí a zámků, ale i návštěvy míst, kde probíhají kulturní akce, nebo místa spojená s nějakým příběhem, třeba televizním seriálem, filmem či historií,“ nastínila Šťastná. Mezi kulturní cestovní ruch tak patří i návštěvy folklorních festivalů nebo ochutnávek vína.

Nový nástroj bude v oblasti cestovního ruchu dále sloužit k jeho podpoře a výzkumu za využití pokročilých technologií, jako je geoprostorová umělá inteligence a strojové učení. „Je pilotován a vylepšován tak, aby jej bylo možné šířit. Umožní, aby na lokalitách se zájmem o rozvoj kulturního cestovního ruchu byly systematicky identifikovány mezery a bariéry, a byl zhodnocen rozvojový potenciál daného kulturního dědictví,“ doplnila vědkyně.

Zdroj informací

Mendelova univerzita v Brně a NejBusiness.cz

Datum

24. listopadu 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.3227 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál