Růst cen ve stavebnictví zvyšuje riziko podvodů a šizení zákazníků

Růst cen ve stavebnictví zvyšuje riziko podvodů a šizení zákazníků

Ceny ve stavebnictví nadále výrazně rostou, vstupní materiály a výrobky pro stavby jsou často nedostatkové. Výrobci oken a dveří sdružení v Asociaci českých výrobců otvorových výplní varují, že tato situace nahrává šejdířským praktikám, kdy jsou do staveb používány výrobky nižší kvality, než za jakou si zákazník zaplatil. Jde přitom o eskalaci dlouhodobého problému, který je do značné míry způsoben nefunkčním dohledem nad trhem. Zvýšit ochranu spotřebitelů mají změny v legislativě, které předchozí ani nová sněmovna zatím nestihla schválit navzdory nutnosti implementace evropských předpisů.

„Představte si, že stavíte či rekonstruujete nemovitost u rušné ulice. V projektu máte okna a dveře, které mají hluk odclonit, zaplatíte za ně dost peněz navíc. Ale když se nastěhujete, tak zjistíte, že hluk v domě je velmi výrazný,“ říká Pavel Kašpar z Asociace českých výrobců otvorových výplní. „Když se budete snažit dopátrat, co vám tam nakonec dali za okna a s jakými vlastnostmi, budete to mít velmi těžké. A stejně tak i s reklamací. Na trhu je spousta výrobků, jejichž vlastnosti neodpovídají tomu, co deklarují. Dlouhodobě jim nahrává neefektivní dohled ze strany státu a v poslední době bohužel i růst cen ve stavebnictví,“ doplňuje Kašpar.

Převis poptávky nad nabídkou a skokově rostoucí ceny nutí stavební firmy více nakupovat u neprověřených dodavatelů. Ti často prodávají produkty s nižšími zvukově a tepelně izolačními vlastnostmi, prezentují je však tak, aby formálně vyhověly vyšším nárokům uvedeným v projektové dokumentaci ke stavbě. Vzhledem ke složitému legislativnímu prostředí a nedostatečnému dohledu nad trhem to často vede k tomu, že si zákazníci draze kupují nižší kvalitu.

„Často se setkáváme s tím, že si nás lidé pozvou, abychom jim opravili či vyměnili špatně fungující okno. To se jim nedaří reklamovat, protože dodavatel okna přehazuje odpovědnost na výrobce, a ten je buď v zahraničí nebo v likvidaci. Nabídka na trhu je pro běžného zákazníka velmi nepřehledná, ochrana spotřebitelů příliš nefunguje“ uvádí Jan Tušl ze společnosti Vekra, která je českou jedničkou v segmentu otvorových výplní.

Nová legislativa i silnější role ČOI

Podobný vývoj jako u oken a dveří je i u jiných stavebních vstupů. Například Jiří Dobiáš, vedoucí produktového managementu společnosti Wienerberger (světová i evropská jednička ve výrobě cihel), k tomu říká: „Naše společnost každý rok vynakládá nemalé prostředky na zkoušky výrobků s cílem pravidelně ověřovat námi deklarované parametry a funkčnost našich systémových řešení. Tím dokážeme zaručit, že náš zákazník dostane přesně to, co si objednal a co bylo vyžadováno projektovou dokumentací. Z těchto důvodů dlouhodobě upozorňujeme na nebezpečí změn v projektu zapříčiněných hledáním méně kvalitních alternativ. Jako příklad takových záměn materiálů mohou sloužit situace na stavbě, kdy po instalaci méně kvalitního zdiva a po změření akustické neprůzvučnosti nebylo dosaženo požadovaných hodnot, což způsobilo dodatečné náklady na demolici stěny a její nové vyzdění.“

Situaci by měly pomoci legislativní změny v podobě návrhů zákona o dozoru nad trhem s výrobky a zákona o stavebních výrobcích a jejích použití do staveb. Ten však předchozí poslanecká sněmovna nestihla schválit, a to přestože šlo o implementaci evropských předpisů. Lhůta k přijetí změn přitom uplynula už loni v červenci. Výrobci ve stavebnictví proto věří, že nová sněmovna projedná oba zákony co nejdříve.

„Tyto návrhy jdou správným směrem, nová sněmovna by proto neměla přijetí legislativy odkládat. Klíčové je posílení role České obchodní inspekce, aby mohla opravdu na stavbách kontrolovat a nebyla odkázána jen na formální deklarace v papírech. Zároveň si dokážeme představit ještě ambicióznější přístup – ČOI by měla nepoctivé dodavatele a výrobce mít možnost veřejně jmenovat a všichni hráči na trhu by měli veškeré informace o svých produktech zveřejňovat online, aby byli spotřebitelé plně informováni a mohli si srovnat jednotlivé produkty před rozhodnutím o nákupu,“ doplnil Pavel Kašpar z AČVOV. „U zveřejňování ze strany ČOI jde o podobnou úpravu, ke které v minulosti došlo u čerpacích stanic. A tam to vedlo k výraznému zlepšení situace,“ ukončil Kašpar.

Poradna: Jak nenaletět šejdířům ve stavebnictví?

1. Nevybírejte nejnižší cenu, ale zajímejte se o kvalitativní ukazatele:

  • renomé výrobce a dodavatele;
  • kvalitativní ukazatele výrobků (ideálně v zabudovaném stavu);
  • životnost výrobků, které chcete koupit na celý život.

2. U dodavatelů se seznamte s klady i zápory nabízených produktů. Zjistěte si, kdo je skutečným výrobcem a kdo pouze překupníkem. Důležitá je forma záruky na dílo v případě, že si objednáte dodávku tzv. na klíč.

3. Při stavbě a rekonstrukci spoléhejte sami na sebe, snažte se udělat si vlastní názor. Pokud je to možné, zajistěte si stavební dozor (technický dozor stavebníka).

4. Ideálně volte takové firmy, které zajišťují jak výrobu, tak zabudování výrobků do stavby.

5. Ve smlouvě by měl být jasně uveden dodavatel, záruční podmínky, služby i konečná cena. Záruku pak požadujte nejen na samotný výrobek, ale i za práci.

„Když budete tato pravidla dodržovat, snížíte pravděpodobnost, že budete ošizeni. Vyloučit to však nelze, protože úroveň ochrany spotřebitele je nyní na příliš nízké úrovni a motivace podvádět příliš vysoká. Proto je potřeba legislativu vylepšit co nejdříve a co nejefektivněji,“ uzavírá Pavel Kašpar z AČVOV.

Zdroj informací

Asociace českých výrobců otvorových výplní a NejBusiness.cz

Datum

14. ledna 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.2339 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál