Koronavirus zasadil ekonomice tvrdou ránu

Koronavirus zasadil ekonomice tvrdou ránu

Více než šestiletý růst české ekonomiky se v 1. čtvrtletí zastavil. Hrubý domácí produkt meziročně reálně klesl o 2,2 %, ve srovnání s předchozím čtvrtletím se propadl o 3,6 %. K propadu došlo v průmyslu i ve službách.

Podle prvního odhadu byl pokles HDP způsoben značným zhoršením bilance zahraničního obchodu i poklesem investiční aktivity. Utlumena byla spotřeba domácností, ekonomiku naopak stimulovala vládní spotřeba.

Rekordní březnový propad průmyslové produkce o 8,7 % ovlivnil i výsledný pokles za celé 1. čtvrtletí roku, který činil 4,6 %. „Průmyslová produkce směřovala k cyklickému útlumu již v minulém roce a v lednu a únoru se dynamika příliš neměnila. Během března však v reakci na opatření proti šíření koronaviru omezila řada podniků výrobu a někdy ji prakticky zastavila. Produkce v automobilovém průmyslu proto klesla o více než čtvrtinu a nejbližší subdodavatelská odvětví se propadla o desetinu,“ říká Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.

Více než 15% pokles v březnu zasáhl i strojírenství, výrobu počítačů, elektronických a optických přístrojů nebo výrobu nápojů. Situace v průmyslu se následně otiskla i do negativního vývoje vývozu. V souvislosti se zvýšenou poptávkou v březnu naopak mírně rostla produkce v potravinářství a rovněž ve farmaceutickém a papírenském průmyslu. Stavebnictví nebylo dosud významně zasaženo.

Výrazně negativní byl vývoj služeb. „Za celé čtvrtletí tržby ve službách meziročně reálně klesly o 4,3 %, z toho v březnu propad činil více než 10 %. Obzvláště zasaženo bylo ubytování, pohostinství a stravování, kde tržby klesly v březnu meziročně na polovinu,“ upozorňuje Marek Rojíček. Obecně byly významně zasaženy oblasti související s cestovním ruchem. Růst si naopak zachovaly informační a komunikační činnosti a kurýrní a poštovní služby.

Maloobchodní tržby v březnu meziročně klesly o 9,3 %, což vedlo po více než šesti letech k poklesu v celém čtvrtletí o 0,7 %. Zasažena byla většina specializovaných prodejen, zejména ty bez možnosti doplňkového prodeje přes internet. Zvýšená poptávka naopak stimulovala tržby v kategorii farmaceutického, zdravotnického, kosmetického a drogistického zboží. Dařilo se provozovnám s převahou potravin, zahrnující velké obchodní řetězce. U nich rostly svižně i tržby v segmentu nepotravinářského zboží.

Zdroj informací

ČSÚ a NejBusiness.cz

Datum

15. května 2020

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

Reklama

Page generated in 1.4161 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál