Koronavirus zásadně mění spotřebitelské chování napříč Evropou

Koronavirus zásadně mění spotřebitelské chování napříč Evropou

Globální pandemie COVID-19 zcela proměnila nákupní chování Evropanů. Situace se liší dle rozsahu přijatých opatření jednotlivých zemí proti šíření nákazy. Spotřebitelsky neplatí ani tradiční dělení na západní, střední a východní Evropu jako doposud. V Maďarsku počet objednávek narostl až o 56 %, zatímco ve Finsku je propad okolo 5 %. Česká republika se drží uprostřed. Největší propad je ve Španělsku. Data vycházejí z analýzy nákupního chování zákazníků společnosti Alensa, která provozuje přes 50 e-shopů s kontaktními čočkami, brýlemi a dalším příslušenstvím ve 29 zemích Evropy a Rusku. Vzorkem bylo přes 15 tisíc objednávek od 4. do 17. března 2020, které byly porovnány s období před zavedení opatření jednotlivými státy Evropy.

Španělsko se propadá, Italové nakupovat nepřestávají

Největší nárůst objednávek až o desítky procent je v Maďarsku +56,2 %, Bulharsku +45,5 %, Estonsku +42,2 %, Rumunsku +32,7 %, Litvě +28,7 %, Řecku +27,2 % nebo Polsku +23,8 %. Střední růst Alensa eviduje v Lotyšsku +11,8 %, Německu +12 %, Velké Británii +13 % nebo České republice +14 %. Překvapivě o +13,3 % roste i Itálie, která jako první vstoupila do celonárodní karantény. Nejklidnější situace je v Rakousku +3,7 %, Holandsku +7,8 % nebo Švédsku +7,8 %. Propad objednávek je naopak ve Finsku -5 %. Nejvíc na aktuální situaci doplácí Španělsko, kde je řada míst prakticky odříznutá od světa, a proto je zde propad největší a to celých -13,2 %.

„Obecně evidujeme větší košíky a nárůst objednávek. Aktuálně jsou dva typy zákazníků. V zemích, kde ještě nejsou takové restrikce, se lidé spíše předzásobují. Tam, kde už restrikce jsou nebo je třeba zavedena karanténa, pozorujeme přelívání zákazníků z kamenných prodejen do on-linu. Dobrá zpráva pro ekonomiku je, že lidé nepřestávají nakupovat,“ komentuje data Jan Jelínek, analytik společnosti Alensa.

Alensa e-shop group

4. - 17. 3. 2020

Země

Objednávky

Španělsko

-13,24%

Finsko

-5,01%

Rakousko

3,70%

Holandsko

7,80%

Švédsko

7,87%

Portugalsko

9,01%

Slovensko

9,76%

Dánsko

10,01%

Lotyšsko

11,81%

Německo

12,00%

Velká Británie

13,07%

Itálie

13,34%

Česká republika

14,00%

Francie

14,27%

Irsko

15,22%

Malta

15,63%

Slovinsko

15,75%

Ukrajina

16,08%

Chorvatsko

20,87%

Belgie

23,49%

Polsko

23,84%

Řecko

27,25%

Litva

28,74%

Romunsko

32,72%

Estonsko

42,22%

Bulharsko

45,53%

Maďarsko

56,28%

Zboží je dostatek, omezení v dopravě přibývá

Jak uvedl Jan Jelínek, zákazníci se dělí na dvě skupiny. Ti, kteří se předzásobují, aby jim např. čočky nedošly v nejbližších týdnech, jsou nejčastěji stálými zákazníky. „S touto situací počítáme, naše sklady jsou velmi dobře předskladněné jak v množství zboží, tak i rozsahu a variant dioptrií. Disponujeme jedním z největších skladů v Evropě,“ komentuje přezásobování analytik společnosti Alensa. Druhou skupinou jsou zákazníci, kteří nakupují poprvé. „Situaci si vysvětlujeme tím, že tito zákazníci nemohou nebo nechtějí chodit do kamenných optik. Například v Itálii, která je už delší dobu pod karanténou, máme nárůst nových zákazníků o 71 % oproti stavu před třemi týdny. Očekáváme takový vývoj i v dalších zemích. Spousta i konzervativnějších zákazníků zjistila, že čočky lze objednat on-line. Absolutně největší nárůst až o 400 % je však v segmentu dioptrických brýlí. Ty je také možné si nechat vyrobit a doručit až do domu, bez návštěvy kamenné prodejny,“ doplňuje Jelínek změnu spotřebitelského chování.

Nejvíce se proměňuje situace v logistice, která se mění prakticky ze dne na den. Doručování koncovým zákazníkům je zatím možné, ale mění se způsoby doručení. „Hlavní přeshraniční trasy jsou víceméně průjezdné, někde se čeká v řádu jednotek hodin. Uvidíme, jaká bude situace třeba za týden nebo 14 dní. Situace však velmi ovlivnila zahraniční výdejní místa – tady očekáváme největší omezení. Ve Francii jsou zcela mimo provoz. V baltských zemích se doručuje například pouze do výdejních boxů. Výdejny jsme začali synchronizovat i v e-shopu, aby se nezobrazovala výdejních míst, která jsou problematická. V Česku byl menší výkyv první den po zavedení opatření, dnes už ale výdejní místa, jako např. Zásilkovna, fungují bez větších potíží,“ vysvětluje Jelínek. Další omezení je, že velká část dopravců zakázala práci s hotovostí a doporučuje platby kartami, což komplikuje dobírky. Někde se dobírky i vrací a nedoručují. E-shop proto doporučuje více využívat bezhotovostní platby.

Zdroj informací

Alensa s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

21. března 2020

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

Reklama

Page generated in 2.1475 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál