Banky riskují ztrátu 280 miliard USD příjmů z plateb

Banky riskují ztrátu 280 miliard USD příjmů z plateb

Přestože digitální platby nadále rostou, mohou banky získat nové příjmy z plateb ve výši 500 miliard USD, pokud přijmou inovativní obchodní modely. 
Až 15 % příjmů bank z globálních plateb, 280 miliard USD, bude pravděpodobně ohroženo růstem digitálních plateb a konkurencí nebankovních subjektů, protože platby budou rychlejší, neviditelné a zdarma, uvádí nová zpráva společnosti Accenture.

Ta zjistila, že příjmy z globálních plateb pravděpodobně porostou ročním tempem 5,5 % - z 1,5 bilionu USD v roce 2019 na více než 2 biliony USD do roku 2025. Pouze banky, které změní své obchodní modely, zavedou nejnovější technologie a zaměří se na poskytování služeb zákazníkům, které mají nějakou přidanou hodnotu, budou moci získat část podílu z 500 miliard USD ze zvyšujícího se růstu příjmů.

Zpráva s názvem „Průzkum nových trendů v bankovnictví – dva způsoby, jak zvítězit“ („Banking Pulse Survey: Two Ways To Win“), je založena na modelu analýzy příjmů a rizik, který společnost Accenture vyvinula k měření trendů plateb spotřebitelů a předpokládaných změn chování obchodníků, technologií a regulací. Výzkum je doplněn dotazováním 240 výkonných vedoucích pracovníků bank ve 22 zemích, které zjišťuje, jak zmírňovat a kapitalizovat disrupci plateb a zvýšit loajalitu zákazníků, příjmy a ziskovost.

Banky zaspaly

„Banky zaspaly období, kdy mohly plně využít své silné postavení, jelikož se nedomnívaly, že by mohly být někdy ohroženy. To umožnilo novým společnostem velmi rychle dohnat technologické a regulatorní manko a představit produkty, které ty bankovní překonávají. Příkladem je společnost Squarespace, která řeší problém malých živnostníků se složitými platebními portály.
Jednoduchá kombinace mobilního zařízení a aplikace je vše, co živnostník potřebuje pro umožnění platby kartou. Navíc společnost Squarespace nabízí živnostníkům i půjčky bez nutnosti dotazovat se na kreditní rejstříky, jelikož má detailní informace o přesném stavu cash flow daného obchodníka, a tak dokáže předpokládat stabilitu jeho společnosti. Tento rozmach konkurenčních digitálních platebních společností a tlak na snižující se platební poplatky tak tlačí banky k inovaci, což je znak zdravě fungujícího kompetitivního prostředí,“
tvrdí Karel Kotoun, manažer ve finančních službách společnosti Accenture.

Zpráva konstatuje, že v příštích šesti letech budou banky čelit dalšímu tlaku v příjmech z karetních transakcí, poplatků a bezplatných úhrad, které ohrozí 8 % příjmů z plateb. Navíc konkurence nebankovních subjektů a jejich neviditelných plateb – tam, kde jsou platby prováděny přes „virtuální peněženku“ na mobilní aplikaci nebo jiném mobilním zařízení – ohrozí 3,9 % příjmů bank. Vytlačování platebních karet okamžitými platbami, kde jsou prostředky účtovány a převáděny v reálném čase a banky zde mají malý či žádný úrok, bude pravděpodobně ohrožovat dalších 2,7 % příjmů z plateb.

 

Pokles až o 33% 

To navazuje na současné poklesy příjmů z karetních transakcí a poplatků, kde legislativa spouští snižování poplatků a nové technologie vytlačují banky z jejich působnosti v oblasti plateb. Již mezi lety 2015 a 2018 příjmy z transakcí business kreditních karet poklesly o 33 %, příjmy z debetních karetních transakcí se snížily téměř o 15 % a příjmy z kreditních karet o 12 %.

Výzkum společnosti Accenture zjistil, že tento sektor si je vědom výzev, které v oblasti plateb představují nové technologie. Více než dvě třetiny (71 %) dotazovaných vedoucích bankovních manažerů se shodují, že platby začínají být bezplatné; téměř tři čtvrtiny (73 %) se domnívají, že už je většina plateb neviditelných nebo během příštích 12 měsíců budou; a ještě více (78 %) uvedlo, že platby buď již jsou okamžité či v horizontu 1 roku budou.

„Z plateb se ze služby s vysokou přidanou hodnotou stává komodita, což znamená, že ti aktéři na trhu, kteří se nechtějí stát pouhými dodavateli surového materiálu se musí zaměřit na služby s vyšší přidanou hodnotou,“ dodává Karel Kotoun. „Tyto služby jsou umožněny digitálními technologiemi a řadí se mezi ně například vyšší bezpečnost plateb nebo automatické ověřování plateb na základě datové analytiky, či efektivní vytěžování transakčních dat v reálném čase pro ostatní produkty,“ uzavírá Karel Kotoun.

V reakci na tyto klíčové výzvy trhu téměř čtyři z pěti (18 %) respondentů uvedlo, že je pro banky hlavní prioritou budování bezpečnosti maloobchodních platebních transakcí. Téměř čtvrtina (22 %) uvedla umělou inteligenci, robotiku, machine learning a inovativní platební centra jako klíčové technologické dovednosti, kterým budou muset přizpůsobit své klíčové systémy a mít tak vysokorychlostní a kontinuální platební toky.

Zdroj informací

Accenture a NejBusiness.cz

Datum

12. listopadu 2019

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

Reklama

Page generated in 1.3173 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál