Získat na současném napjatém pracovním trhu relevantní uchazeče o práci není jednoduché. Jednou z možností je nabídka referenčních bonusů – tedy nejčastěji finančních prémií pro zaměstnance, který na volné pracovní místo ve firmě doporučí svého známého. Pracovní portály Profesia.cz a Profesia.sk, které kontinuálně mapují zaměstnanecké benefity, tentokrát svou pozornost zaměřily na rozšířenost referenčního benefitu v České republice a na Slovensku.
Každý zaměstnanec má svůj okruh známých, v němž je třeba někdo, kdo se výborně hodí na specializovanou pozici, na kterou sháníte pracovníka ve své firmě; anebo o někom takovém alespoň slyšel. Firmy, které takto chytře využívají sociální kontakty svých zaměstnanců, tak získávají možnost oslovit i lidi, kteří by se o dané nabídce z klasické inzerce nedozvěděli.
Neformální a nenucená přátelská komunikace může potenciálnímu uchazeči o práci dát mnoho informací o chodu firmy i konkrétní pracovní náplni. A tyto informace často přivedou na pohovor uchazeče, kteří o změně práce původně ani neuvažovali. Referenční bonus pak odměňuje to, že se takovýto uchazeč „na doporučení“ stane plnohodnotnou posilou a zůstane ve firmě déle, například více než rok.
A teď už konkrétní data z průzkumu: referenční bonus, tedy odměnu za doporučení nového zaměstnance, deklaruje jako benefit v České republice 11,8 % zaměstnanců, na Slovensku o málo méně – 10,4 %. Celkově jsou referenční programy více rozšířené v hlavních městech, kde působí i více centrál firem se specializovanými požadavky na zaměstnance. Například v Bratislavě je tento benefit dostupný pro téměř 14 % a v Praze pro necelých 13 % zaměstnanců.
„Nejintenzivněji se referenční programy využívají v oblasti s dlouhodobým chronickým nedostatkem odborníků, zejména v IT. Referenční bonus v odpovědích deklaruje až pětina zaměstnanců z tohoto oboru,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz. „Dalšími sektory, kde je referenční bonus častější, jsou finance, průmyslová výroba, doprava a logistika.“
Tento typ bonusu přinesly v našich končinách do praxe zejména soukromé zahraniční společnosti. Ty i díky zkušenostem z jiných trhů dříve akcentovaly, že lidé jsou kapitál a že je třeba nepodceňovat sociální vztahy zaměstnanců.
V České republice deklaruje referenční bonus 24 % lidí, kteří pracují pro zahraniční firmy, na Slovensku to je 21 %. Odměnou za úspěšnou referenci bývá v zahraničních firmách nejčastěji finanční příspěvek, který může dosahovat až sumy několika měsíčních platů. Některé firmy mají odměny odstupňované i podle náročnosti obsazované pozice. Někde se potkáme i s poskytováním dalších výhod: například dnů volna navíc nebo poukázek na různé typy zboží a služeb.
I když odměny za doporučení nového zaměstnance jsou štědré, v konečném důsledku poskytování referenčního bonusu firmě šetří nemalé prostředky za náborové procesy. Referenční programy jsou pro firmy i vhodnou formou pro vytváření zaměstnanecké komunity. Tím, že lidé doporučí kvalitního uchazeče, vstupuje do celého procesu jejich osobní angažovanost. Také většinou nedoporučí člověka, o jehož odborných nebo lidských kvalitách pochybují.
„Práci s referencemi umožňuje i HR nástroj Mark. Personalisté mohou jednoduše označit lidi ve výběrovém procesu nálepkou „Referral“, anebo vygenerovat interní reakční link, přes který mohou zaměstnanci posílat tipy na vhodné kandidáty,“ uvádí k tomuto nástroji Michal Novák. „O otevřených pracovních pozicích jsou díky němu v rámci interní komunikace zaměstnanci informovaní kontinuálně a referenční program má jasně nastavená pravidla.“
ASPEN.PR s.r.o. a Nejbusiness.cz
10.6.2018
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...