Nejpreferovanějšími místy pro sváteční nákupy zůstávají e-shopy a nákupní centra

Nejpreferovanějšími místy pro sváteční nákupy zůstávají e-shopy a nákupní centra

Podle průzkumu společnosti Colliers mezi spotřebiteli z Bulharska, České republiky, Maďarska, Polska, Rumunska a Slovenska lidé během letošní vánoční sezóny utrácejí větší objem peněz. Souvisí to ovšem především s inflací, která podstatně snížila kupní sílu peněz; část respondentů v důsledku inflace naopak nákupy určitých položek omezuje.

Značná část respondentů průzkumu uvedla, že letos během vánoční sezóny utratí za sváteční potraviny více peněz než v roce 2019 (49 %), přičemž jako hlavní důvod se uvádí vysoká inflace. Nárůst cen běžného zboží a služeb ovšem současně přispívá k poklesu výdajů za sváteční jídlo (13 % dotázaných).

Provedený průzkum také ukázal zvýšené povědomí o problému plýtvání potravinami – nižší množství nakupovaných potravin z tohoto důvodu deklarovali Maďaři (24 %), Poláci (18 %) a Rumuni (16 %).

Přibližně 30 % dotázaných hodlá za sváteční jídlo utratit až 30 euro na osobu. Nejvyšší výdaje v tomto ohledu deklarují Bulhaři, téměř 40 % respondentů se domnívá, že utratí až 100 euro na osobu. Bohaté stoly budou i v České republice, kde 15 % respondentů uvádí výdaje vyšší než 100 euro na osobu.

Nejoblíbenější dárky

Nejoblíbenějšími vánočními dárky jsou podle průzkumu kosmetika (54 %), hračky (49 %) a multimediální produkty (46 %). Kosmetika je nejoblíbenější v Bulharsku (67 %), Polsku (63 %) a Maďarsku, stejně jako šperky (po 50 %). Ve všech sledovaných zemích jsou jako dárky velmi oblíbené hračky, které volí 45-58 % respondentů.

„Před pandemií respondenti při nákupech pro vánoční svátky nejčastěji volili e-shopy (50 %) a nákupní centra (46 %). Oproti roku 2019 se zvýšil zájem o malé obchody sousedského typu. Nakupování na internetu, stejně jako v nákupních centrech, zůstalo letos na podobné úrovni. Nakupování on-line, ať už před pandemií, nebo po ní, volilo přibližně 50 % respondentů v Polsku, České republice, na Slovensku a v Maďarsku. Velký nárůst zájmu o on-line nakupování byl po pandemii zaznamenán v Bulharsku (z 10 % na 40 % respondentů) a Rumunsku (z 24 % na 47 % respondentů),“ uvádí Dominika Jędrak, ředitelka oddělení výzkumu a poradenských služeb pro Polsko a střední a východní Evropu ve společnosti Colliers.

Zdroj informací

Colliers a NejBusiness.cz

Datum

21. prosince 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Košík

Aktuální košík je prázdný

 

Zajímavosti a tiskové zprávy

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

Reklama

Page generated in 1.0802 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál