Jedním z faktorů při výběru dovolené jsou obavy, že věci nemusí jít právě dobře. Lidé se proto rizika snaží eliminovat – čtou recenze předchozích zákazníků leteckých společností, cestovních kanceláří, ubytovatelů i autopůjčoven. Přehled základních pravidel, která je dobré mít na paměti, zpracovalo Evropské spotřebitelské centrum.
„V řadě nepříjemných situací mají spotřebitelé svá práva a je dobré být připraven. Proto jsme vyvinuli mobilní aplikaci ‚ECC-Net: Travel‘ pro cestování v Evropě – jsou v ní informace pro 101 situací ve 30 zemích, a navíc fráze pro reklamace v 25 jazycích,“ říká Ondřej Tichota ze sítě Evropských spotřebitelských center. Aplikaci lze stáhnout zdarma v Apple Store, Google Play a obchodě pro Microsoft Windows.
Když se cestující setkají se zrušením či významným zpožděním letu nebo problémy se zavazadly, mohou mít právo na náhradu škody. U letů to může být 250 až 600 eur v závislosti na vzdálenosti letu, pokud bylo zpoždění či zrušení způsobeno vinou na straně dopravce.
„Pokud je způsobeno mimořádnou okolností, jako je např. rozmar počasí či stávka, právo na kompenzaci nevzniká, ale i tak je operující dopravce povinen se o pasažéry alespoň bezplatně postarat a poskytnout jim občerstvení a v případě potřeby i ubytování po dobu čekání na zpožděný nebo na náhradní let,“ vysvětluje Ondřej Tichota.
V případě zpoždění, poškození a ztráty zavazadla se prokazuje výše skutečně vzniklé škody, a to pomocí účtenek do výše až ca 35 000 Kč, například za věci, které si člověk musel v cílové destinaci zakoupit. Potvrzení o mimořádnosti vystaví příslušná přepážka na letišti a následně je nutné náhradu škody uplatnit v patřičné lhůtě písemně u dopravce.
Někdy si Češi rezervují přes internet ubytování nebo zájezd a později najdou ještě výhodnější nabídku. Před zrušením původní rezervace je vhodné přečíst si podmínky smlouvy, kterou s druhou stranou uzavřeli – storno poplatky mohou být překvapivě vysoké i v případě, že spotřebitelé názor změní už po několika hodinách. Smlouvy se totiž mají dodržovat – i ty uzavřené jedním kliknutím na internetu.
Vůz si při převzetí dobře prohlédněte a případná poškození karoserie si nafoťte. Totéž při vrácení vozu, které je vhodné provést osobně proti písemnému potvrzení (protokol) o předání vozu v souladu se smlouvou a bez nových poškození. „Tak budou mít spotřebitelé důkazy o tom, že auto nepoškodili, i kdyby autopůjčovna tvrdila opak a například si z kreditní karty strhla částku na údajnou opravu karoserie. Je dobré si také ověřit, zda člověk neplatí zbytečné poplatky za nepotřebné věci a zda přidružené pojištění obsahuje to, co je skutečně potřeba,“ upozorňuje Ondřej Tichota.
Česká obchodní inspekce a Nejbusiness.cz
15.7.2018
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...