Za zavádění opatření souvisejících s GDPR podnikatelé zaplatili a ještě zaplatí asi 25 miliard korun. Vyplývá to z výpočtů Hospodářské komory na základě jejího čerstvého šetření. Tyto peníze přitom firmy mohly investovat do technologií za účelem zvýšení produktivity ve výrobě.
Většina firem za GDPR zaplatí do 50 tisíc korun. Každá z více než pětiny velkých firem (tedy s více než 250 zaměstnanci) na tato opatření vydala přes 500 tisíc Kč. Pětina firem do 10 zaměstnanců také uvedla, že nemají s GDPR žádné výdaje, protože se na GDPR nijak zvlášť nepřipravovala. Tyto firmy buď věří, že se jich nová regulace nedotkne nebo spoléhají na to, že se důsledkům nějak vyhne.
Podnikatelé nejčastěji uváděli, že zavádění GDPR je pro ně administrativně náročné. Nejmenší problémy pak měli s povinnými organizačními změnami a nastavení smluvních vztahů s partnery a klienty. Mikro firmy do 10 zaměstnanců vidí jako největší problém samotný fakt, že vznikají nové a nové zákonné povinnosti. Nemají na zvládání přívalu legislativy kapacity a zároveň ani nemají peníze na služby odborníků.
Hospodářská komora se podnikatelů rovněž zeptala, jaké kompenzace za vynaložené náklady s GDPR by očekávali. Nejvíce by jim pomohlo, kdyby stát na základě praktických poznatků z kontrol uplatňování GDPR vypracoval a poskytl funkční řešení zejména pro živnostníky a mikro firmy.
Takovou variantu odpovědi volilo celkem 63 % všech podniků. Podle Hospodářské komory by podnikatelům jednoznačně pomohlo, kdyby jim stát průběžně sděloval, jaké nedostatky v rámci kontrol zjistil, a poskytl vzorové postupy, jak těmto nedostatkům předejít. Hospodářská komora je připravena podnikatelům tyto informace zprostředkovat. Díky jasným návodům a postupům od státu by byly omezeny variantní výklady a nejasnosti, které v současnosti panují.
Hospodářská komora také intenzivně komunikuje s Úřadem pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ), usiluje mj. o to, aby dozorový orgán při kontrolách postupoval zdrženlivě. Mj. chce, aby úřad alespoň ze začátku na možné pochybení při zpracování osobních údajů podnikatele jen upozorňoval, než rovnou sankcionovat.
Druhým nejčastěji zmiňovaným opatřením u firem nezávisle na velikosti či oboru je „oddechový čas“ od dalších legislativních změn – i z předchozích anket Hospodářské komory vyplývá, že častá změna legislativy je pro podnikatele větším problémem než samotný obsah změn.
Do dvoudenního šetření mezi podnikateli – členy Hospodářské komory – které probíhalo ve dnech 22. a 23. května 2018, se zapojilo 459 podnikatelů všech velikostí a napříč obory podnikání. Struktura respondentů odpovídala i struktuře české ekonomiky, většinu tedy tvořily mikro, malé a střední podniky.
Podle únorového šetření Hospodářské komory i přes zlepšení povědomí o nových povinnostech mezi podnikateli je pravděpodobné, že 25. května zasáhne nařízení GDPR až pětinu českých firem nepřipravenou. Zavádění opatření v souladu s GDPR si totiž běžně vyžádá i několik měsíců práce. Záleží na velikosti firem i objemu údajů, které shromažďují. Asi 34 % podnikatelů přitom ještě v únoru stále nevědělo, jaká opatření mají zavést.
Hospodářská komora s cílem co nejvíce svým členům usnadnit náběh účinnosti GDPR rok vedla intenzivní informační kampaň mezi svými členy. Informovanost o povinnostech a připravenost na nařízení GDPR je tak u jejích živnostníků, firem, asociací a svazů výrazně vyšší než u nečlenů. Např. specializovanou příručku ke GDPR s praktickými příklady už používá 7 tisíc firem, na desítkách konferencí, seminářích a workshopech ke GDPR proškolila asi 2 tisíce firem. V současnosti poskytuje informace dvěma stovkám firem denně přes web.
Hospodářská komora ČR je největším zástupcem podnikatelů v ČR. Zastřešuje přes 15 000 členů, včetně největších a strategicky nejdůležitějších českých podniků, organizovaných v 62 regionálních komorách a 112 oborových asociacích. Hospodářská komora ČR je jediným zákonným zástupcem podnikatelů, ukotveným v zákoně č. 301/1992 Sb.
Miroslav Diro - Hospodářská komora České republiky a NejBusiness.cz
25.5.2018
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...